Drie miljoen euro. Dat is wat de begin dit jaar gelanceerde opgerichte Orderchamp de afgelopen tijd bij investeerders ophaalde. Durfinvesteerder henQ en de voormalige oprichters van SEOshop staken het geld in de startup die een platform heeft dat merken en retailers aan elkaar koppelt.

Betekent Orderchamp het einde van inkoopcentra, beurzen, vertegenwoordigers en catalogussen? Business Insider Nederland sprak met CEO Joost Brugmans die daar allerminst wakker van ligt.

“De B2B-wereld is eigenlijk nog heel ouderwets. Ik heb vroeger ook heel wat van die inkoopbeurzen afgelopen en catalogussen doorgewerkt en weet uit ervaring dat het best een lastige wirwar kan zijn. En inefficiënt. Nu hebben we een platform dat dat aanbod goed weergeeft, met de juiste content en de juiste prijsstellingen. Retailers kunnen zo eenvoudig én op een leuke manier in aanraking komen met merken. En omgekeerd.”

Op dit moment telt het platform 300 merken op het gebied van home & living, mode en accessoires en gebruiken zo’n 3.000 winkels het platform dat in de Benelux actief is. Het mes snijdt aan de twee spreekwoordelijke kanten: kleinere retailers kunnen bij verschillende partijen inkopen doen, kleinere merken kunnen hun producten bij verschillende winkeliers kwijt.

Maar hoe vinden die merken en retailers elkaar dan?

“We zetten bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie in. Op basis van zoekgedrag op de site, de kliks, de aankopen die iemand doet en de databronnen die we al hebben, kunnen we die match steeds beter maken en retailers in aanraking brengen met producten waarvan wij denken dat ze ontzettend goed zullen verkopen.”

Wat wil Orderchamp met de drie miljoen euro groeigeld doen?

“Opschalen. We hebben nu 22 man in Amsterdam aan het werk en dat aantal gaan we uitbreiden. Ook het platform gaan we uitbreiden en verbeteren zodat we de hele wholesale-operatie kunnen ondersteunen. We denken dat we met dit platform uiteindelijk de basis kunnen zijn voor de hele handelslogistiek van merken en retailers. Daarnaast onderzoeken we de internationale markt: er is aardig wat interesse uit het buitenland en in verschillende landen testen we nu of we de markt kunnen betreden. Onze visie is dat uiteindelijk retailers en leveranciers van over de hele wereld met elkaar zaken kunnen gaan doen.”

De hele logistieke keten, dat klinkt ambitieus…

“We zien dat steeds meer bedrijven en merken hun eigen retailers aan het platform toevoegen. En dat is natuurlijk heel interessant want zo ontstaat kruisbestuiving tussen verschillende merken en branches. We zijn nu actief in zes categorieën in de non-food en dat aantal willen we op termijn ook uitbreiden. Maar eerst willen we deze zes categorieën ‘vullen’, ervoor zorgen dat de markt daar voldoende aanbod creëert.”

Lees ook op Business Insider

Wat is eigenlijk het verdienmodel en wat voor partijen gebruiken het platform?

“We hanteren een maandelijks bedrag voor merken, en rekenen een klein omzetpercentage. De retailers hebben gratis toegang. En dan moet je denken aan kleine en middelgrote retailers, conceptstores zoals je die vindt in de Negen Straatjes in Amsterdam– belevingswinkels.”

“Voor kleinere ‘hippe en hidden’ brands die het normaliter lastig vinden om afzetkanalen te vinden in de detailhandel, maken we een technologie beschikbaar waarmee ze de concurrentie met de grotere jongens kunnen aangaan. Denk aan merken als Jurianne Matter, Wooden Amsterdam en Me&Mats. Je kunt wel een mooi merk hebben dat je kan vermarkten in je eigen winkel of op je eigen webshop, maar dan is het nóg lastig om in al die verschillende conceptstores terecht te komen. Met Orderchamp is het: klein merk, groot afzetkanaal.”

En hoe is die verdeling tussen online en fysieke winkels?

“Als je kijkt naar de drieduizend winkeliers die bij ons aangesloten zijn, dan is die verdeling ongeveer fifty-fifty. Met name die kleine en middelgrote fysieke winkels zijn interessant voor ons en die kunnen ook wel een steuntje in de rug gebruiken en zo concurreren met grotere partijen. Het is natuurlijk ook heel makkelijk om het platform direct te koppelen aan je eigen webwinkel.”

3 miljoen euro, 300 merken en 3.000 winkels. En vandaag een officiële launch. Waar ligt deze CEO wakker van?

Lachend: “Ik lig helemaal nergens wakker van. Het gaat fantastisch goed.”

Lees meer over ondernemen en werk: