• Supermarkten krijgen enorm veel bestellingen om boodschappen thuis te bezorgen.
  • Bezorgdata bij Ah.nl, Jumbo en Picnic zitten vaak vol.
  • Om 12 uur ’s nachts komen bij Picnic de nieuwe bezorgslots vrij, dan moet je er dus snel bij zijn.

Boodschappen thuis laten bezorgen en niet naar de supermarkt hoeven om in te slaan: het is erg handig, zeker in tijden van corona. Maar de bezorgdiensten van Ah.nl, Jumbo en Picnic draaien overuren nu veel Nederlanders vanuit huis boodschappen willen bestellen.

Topman en mede-oprichter Michiel Muller van Picnic zegt tegen Business Insider dat het “alle hens aan dek is.”

Het afspreken van bezorgmomenten is lastiger, erkent Muller: “Normaal is het bij ons vóór 10 uur ’s avonds besteld, de volgende dag boodschappen in huis. Nu mensen vaker en méér boodschappen per keer bestellen, is die snelle levering niet te vol te houden.”

Picnic heeft limieten ingesteld voor producten om hamsteren te voorkomen en zo veel mogelijk huishoudens te kunnen bedienen. “Wij zitten voor dagen vooruit al vol. We breiden de capaciteit wel uit en hopen dat de vraag iets afneemt”, geeft Muller aan. “Als je tien blikken bonen hebt staan en nog andere conserven hebt gekocht, ga je op een gegeven moment toch minder bestellen, zou je verwachten.”

Voor wie zeker wil zijn van een bezorgdatum, is het volgens Muller inderdaad handig om vlak na twaalf uur ’s nachts te kijken. “Om 12 uur ’s avonds komen de bezorgslots voor de komende tijd vrij. Dan kun je bezorgtijden boeken voor over een week. Dus als je dan op de app kijkt, heb je de meeste kans om bezorgtijden te kiezen die je passen.”

Albert Heijn heeft naast de bezorgservice van Ah.nl ook de winkels die volop aandacht vergen. Een woordvoerder zegt over bezorgmogelijkheden: “Het is megadruk bij het online bestellen. Elke dag verandert de situatie. We hebben de vinger aan de pols. Als er extra capaciteit is, kunnen we de bezorgmomenten uitbreiden.”

Of er bij AH grote regionale verschillen zijn en of er ’s nachts meer besteld wordt, kan de woordvoerder niet zeggen.

Lees ook op Business Insider

Jumbo was donderdag niet in staat om in te gaan op specifieke vragen van Business Insider over de drukte bij online bestellingen.

Bekijk hieronder enkele ervaringen die Business Insider meekreeg bij de bestelapps van supermarkten.


Lange wachtlijst bij Picnic

Een redacteur van Business Insider woonde tot voor kort pal naast een supermarkt en is net verhuisd. In zijn nieuwe woonplaats meldde hij zich snel aan bij Picnic.

Hij kreeg rap de bevestiging in de app dat hij ingeschreven is, mét de melding dat er nog 1.421 wachtenden vóór hem zijn op de wachtlijst.

Screenshot Picnic

In Leiden is de drukte bij Picnic ook voelbaar. Business Insider sprak een student in Leiden die overdag geen bezorgdatum kon kiezen bij Picnic. Die avond, iets na 24.00 uur, kan hij wel een bezorgdatum kiezen voor over een week. ’s Ochtends blijkt de bezorgdag alweer volgepland.

Screenshot uit Picnic-app


Jumbo in Rotterdam: bezorgmogelijkheden over een week, als je gelukt hebt.

We kijken ook even bij Jumbo in Rotterdam. In eerste instantie ziet het er hoopvol uit. Over een weekje laten bezorgen, zou het misschien nog lukken?

Jumbo Rottterdam en bezorgmogelijkheden

Kijk je verder in de app, dan word je teleurgesteld. Je kan momenteel alleen bestaande bestellingen aanpassen.

Ook bij Jumbo speelt dat je even niet kan bestellen, ook niet op de aangegeven vrije momenten.

Jumbo bestellen ka even niet


Vanaf begin april bent je de eerste bij Ah.nl in Amsterdam

Bestel je bij Ah.nl in Amsterdam, dan wordt je geduld ook op de proef gesteld. De app geeft aan dat de eerste bezorgingen weer mogelijk zijn vanaf 2 april in de middag.

Screenshot uit AH-app


Lees meer over supermarkten tijdens de coronacrisis: