Ieder schoolgaand kind heeft persoonlijke aandacht van de leerkracht nodig en de meeste leraren willen kinderen die aandacht graag geven. Op veel scholen is er echter te weinig ruimte een-op-een-aandacht voor leerlingen.

“Leraren moeten zoveel regelen voor de klas dat er vaak weinig tijd overblijft”, aldus Martijn Allessie van het digitale leerplatform Snappet. ”Persoonlijke aandacht voor de kinderen schiet er dan bij in.” 

Reden voor de ondernemer, die zich eerder bij McKinsey bezighield met groeistrategie, om een digitale lesmethode te ontwikkelen die leerkrachten ondersteunt waardoor ze meer tijd overhouden.

“Ik heb vijf kinderen en toen de eerste naar school ging en we een keuze moesten maken voor een school en type onderwijs, bleken veel scholen te worstelen met het tijdsgebrek om genoeg persoonlijke aandacht aan kinderen te geven”, schetst hij. 

Technologie in de klas

De lesprogramma’s van Snappet brengen technologie de klas in. De stof sluit aan op de meest gebruikte lesmethodes binnen het basisonderwijs in ons land en bestaat onder meer uit interactieve instructies en opdrachten die zich automatisch aanpassen aan het niveau van de leerling. De lesmethode is geen vervanging van de leerkracht, benadrukt Allessie. "De juf of meester introduceert zoals altijd het nieuwe leerdoel en geeft uitleg en instructies, maar vervolgens gaan de leerlingen zelfstandig met ons materiaal aan de slag". 

En daar zit de winst, legt de ondernemer uit. "In plaats van tijd te besteden aan nakijken en zorgen dat ieder kind op het juiste niveau bezig is, hebben docenten nu meer ruimte om rond te lopen in de klas en leerlingen de nodige aandacht te geven."

Digitale lesmethode op maat

Allessie vergelijkt Snappet graag met een navigatiesysteem in de auto. "Sinds dat er is, stappen veel mensen veel relaxter in de auto. Sinds technologie de papieren routekaarten heeft vervangen, geeft dat automobilisten rust en tijd", schetst hij. "Wij willen met onze technologie leerkrachten ook die rust en tijd geven." 

Kritische geluiden dat computers leraren niet mogen vervangen, legt de ondernemer dan ook naast zich neer. "Technologie neemt niets weg uit de klas, het voegt juist iets toe."

Inmiddels zijn veel scholen overtuigd van de toegevoegde waarde van technologie in de klas: de helft van alle basisscholen in ons land gebruikt de programma’s van Snappet voor kernvakken zoals rekenen, taal en lezen. Maar dat was in de beginjaren wel anders, herinnert Allessie zich.

"Tijdens een pilot onder 25 kinderen van vrienden en kennissen die we destijds deden, bleken de kinderen het heel erg leuk te vinden, maar het onderwijs bleek er nog niet klaar voor te zijn", vertelt hij. "We waren het eerste adaptieve leerplatform in ons land, en veel scholen aarzelden."

Uiteindelijk kostte het twee jaar en talloze overleggen met scholen en onderwijsdeskundigen voordat de grootschalige uitrol kon beginnen. "Die gesprekken zijn heel waardevol geweest. Ik ben zelf een onderwijsliefhebber, geen onderwijskenner. Een goede lesmethode maken is geen sinecure; daar heb je mensen uit het vak voor nodig."

Martijn Allessie. Foto: Snappet

Internationale uitrol: cultuurverschillen in onderwijs

Nu, tien jaar later, heeft Snappet 170 van ‘de beste mensen uit het onderwijs’ in dienst, die zich dagelijks bezighouden met het bewaken en het doorontwikkelen van het product. Ook scholen in België, Spanje en Duitsland werken inmiddels met de lesmethode en ook de uitrol in de Verenigde Staten is begonnen

"In principe is wat wij doen geschikt om internationaal uit te rollen", aldus Allessie. "Maar we doen niet in elk land klakkeloos hetzelfde. Ieder onderwijssysteem zit weer anders in elkaar, zo zijn ze in Spanje veel meer van het uitleggen. Leraren zijn daar doorgaans een groot deel van de les aan het woord. Verlengde instructie in bijvoorbeeld een filmpje, zoals veel scholieren hier al gewend zijn, kennen ze daar nog niet." 

Uiteindelijk hoopt het bedrijf zoveel mogelijk scholen over de hele wereld te bereiken met hun methode, zodat leraren weer meer ruimte over houden voor ‘echt contact’ met hun leerlingen. "Uiteindelijk is leraar toch het mooiste beroep ter wereld. Die waarde willen wij het vak weer terug te geven."

LEES OOK: Dit bedrijf helpt medewerkers hun inspanningen en energie beter te verdelen: ‘Veel mensen vergeten om weer op te laden’