• Het hobbyproject van communicatiespecialist Annem Hobson werd een bedrijf.
  • Ze maakte een kaas-adventskalender voor haar blog die viral ging.
  • Een jaar later startte ze een onderneming en vonden de kaas-adventskalenders gretig aftrek.

Dit artikel is gebaseerd op een uitgeschreven gesprek met Annem Hobson, communicatieprofessional en ondernemer. Het is geredigeerd ten behoeve van lengte en duidelijkheid. 

Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan hartig boven zoet. En ik heb altijd van kaas gehouden.

Rond Kerstmis in 2015 runde ik mijn eigen blog – sowrongitsnom.com – en werkte ik freelance in de communicatie. Ik vroeg me af of er een kaas-adventskalender bestond. Vandaag de dag vind je adventskalenders met bier en varkenskrabbetjes, maar destijds domineerde chocolade de markt.  

Dus ik deed wat iedereen zou doen: Ik googelde om erachter te komen dat een kaas-adventskalender nog niet bestond en haastte me naar de hobbywinkel zodat ik er zelf een kon maken. 

Op dat moment was ik absoluut niet van plan om een bedrijf te beginnen in kaas-adventskalenders. Ik wilde alleen een blogpost schrijven met instructies voor mensen om hun eigen exemplaar te maken. 

Toen ik de volgende dag wakker werd bleek mijn post viraal te zijn gegaan. 'Good morning America' had het erover en beroemdheden, waaronder Zooey Deschanel en Emma Bunton van de Spice Girls - tweeten erover. Pas een jaar later kwam ik op het idee om er iets mee te doen. 

In 2016 kocht ik de domeinnaam cheeseadventcalendar.com. Ik ging terug naar de mensen die de kalender een jaar eerder hadden gesteund en vroeg of ze zich wilden registreren. 

11.000 registraties in drie dagen

Uiteindelijk kreeg ik 11.000 registraties in drie dagen. Maar ik wist niet wat de volgende stap moest zijn, want ik had nog altijd geen ervaring in de detailhandel of zuivelindustrie. 

Ik ontdekte een bedrijf genaamd Norseland. Dat bevindt zich in Ilchester, een dorp dat in het hart van kaasregio Somerset in Engeland ligt.

Ik vond de naam op de achterkant van een kaasselectie die ik in een supermarkt had gezien. In waarschijnlijk het vreemdste telefoongesprek dat het bedrijf ooit voerde, vroeg ik of ze me konden helpen met het maken van een kaas-adventskalender. 

Ik reed naar het kantoor van het bedrijf en heb op een Dragons Den-achtige manier mijn idee gepitcht. Gelukkig werkte de PowerPoint-presentatie. Sindsdien verkochten we bijna driekwart miljoen kaas-adventskalenders.

Toen de kalender voor het eerst op de markt kwam, was hij exclusief voor de Britse supermarktketen Asda. we begonnen met vijf kazen, nu hebben we er negen. Daarbij moet je denken aan vintage cheddar, oude rode Leicester, en Mexicana.

Inmiddels verkopen we onze kalenders in 16 landen. Ze zijn populair in de Verenigde Staten en Canada, maar ik sta ook versteld van hoe populair ze zijn in landen als Nieuw-Zeeland.   

Ik doe alles naast mijn fulltime communicatiebaan bij een gamebedrijf, het is goed te combineren. 

Jaarlijks verlof voor vergaderingen

Supermarkten denken nu al na over hun kerstassortiment voor 2022, dus de productontwikkeling begint nu. Vanaf de zomer heb ik het vaak druk met marketing, maar ik kan mijn jaarlijkse verlof gebruiken om vergaderingen bij te wonen. En als ik naar verpakkingsontwerpen of presentaties moet kijken, kan ik dat na het werk en in het weekend doen. 

Maar niet alles wordt opgeslokt door kaas, ik heb nog steeds vakantie.

Ik heb het geluk dat ik naast mijn fulltime baan een eigen project heb, maar ik erken dat er een evenwicht moet zijn omwille van de geestelijke gezondheid. Het is belangrijk dat je niet al je vakantiedagen gebruikt, want dat leidt tot een burn-out. 

Ik ben pas anderhalf jaar geleden fulltime bij het gamebedrijf gaan werken. Daarvoor werkte ik als freelancer, waardoor ik me kon richten op de kaas-adventskalender en de zaak kon laten groeien. Dat is nu gelukkig allemaal geregeld.

De waardering van mijn werk komt in deze tijd van het jaar. Voor mij is 1 december is beter dan Eerste Kerstdag. Het laat mensen glimlachen, en als mensen je op die manier steunen, verlicht dat de druk. 

Ik ben ook niet uitgekeken op het kaasplankje tijdens Kerstmis, die hebben we nog steeds op Eerste Kerstdag. 

Lees meer over ondernemen: