De bedreiging van de belangrijke vaarroute van commerciële schepen door de Rode Zee blijft voor onrust zorgen in het Midden-Oosten. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voerden in de nacht van donderdag op vrijdag luchtaanvallen uit op doelen van Houthi-rebellen in Jemen die het scheepsverkeer al maanden ontregelen.

Het is de eerste keer dat er aanvallen worden gelanceerd tegen de door Iran gesteunde groep die de internationale scheepvaart in de Rode Zee ontwricht als reactie op de oorlog in de Gazastrook. Nederland heeft “niet-operationele militaire steun” verleend aan de operatie tegen de Houthi’s, zeiden de ministers Hanke Bruins Slot van Buitenlandse Zaken en Kajsa Ollongren van Defensievrijdagochtend in een brief aan de Tweede Kamer.

Olieprijzen zijn vrijdagochtend gestegen na de Amerikaans-Britse aanval. Door zorgen over verdere escalatie van het conflict in het Midden-Oosten werden een vat Brentolie en Amerikaanse olie ruim 2 procent duurder.

Een vat Amerikaanse WTI-olie (van 159 liter) koste vrijdagochtend 73,66 dollar en Brentolie noteerde op 79,11 dollar per vat.

Als de onrust rond de Rode Zee verder escaleert, kan dat de leveringen van olie in gevaar brengen en ook de prijzen aan de Nederlandse benzinepomp opdrijven.

De Britten en Amerikanen bestookten, met behulp van onder meer Nederland, lanceerplatforms en raketinstallaties van de Houthi's in Jemen. De door Iran gesteunde rebellen zitten sinds twee maanden achter de aanvallen op schepen die door de Rode Zee varen in verband met de oorlog tussen Israël en Hamas. Zeker als Iran zich actief gaat mengen in de strijd, vergroot dat het conflict aanzienlijk.

Grondstoffenexpert Warren Patterson van ING zegt dat het risico op een grotere oorlog klein is, "maar dat de eventuele risico's groot zijn".

Het Midden-Oosten is goed voor een derde van de wereldwijde olieproductie. Een grotere oorlog kan de productie verlagen en kan er ook voor zorgen dat schepen moeten omvaren rond Afrika, wat de prijzen ook opdrijft.

De olieprijs daalde de afgelopen maanden nog door een afnemende vraag naar energie vanwege de wereldwijde economische groeivertraging.

Inkomsten Suez-kanaal dalen door afname scheepsverkeer in de Rode Zee

Egypte heeft de inkomsten uit het Suezkanaal flink zien dalen door de onrust op de Rode Zee, waardoor veel westerse schepen de belangrijke doorvoerroute mijden. Volgens de Suez Canal Authority (SCA) leverde het kanaal sinds het begin van dit jaar 40 procent minder op dan de eerste dagen van vorig jaar. Het aantal doorvarende schepen daalde in deze periode van 777 naar 544.

SCA-voorzitter Osama Rabie zegt rederijen kortingen te hebben aangeboden om alsnog de gevaarlijk geachte route te nemen. Hier gingen zij echter nauwelijks op in omdat zij liever wachten totdat de onrust wat is gaan liggen. Alleen schepen die grote haast hebben met hun lading, kiezen er volgens Rabie voor om om te varen langs de zuidelijke punt van Afrika.

Houthi's zinnen op wraak na Amerikaanse-Britse bombardementen in Jemen

De Houthi's zullen hard terugslaan, zeggen verschillende aanvoerders van de beweging die een groot deel van het land controleert. "Amerika en Groot-Brittannië zullen zich moeten voorbereiden om een ​​hoge prijs te betalen en alle verschrikkelijke gevolgen van deze flagrante agressie te dragen", reageerde ook Hussein al-Ezzi, onderminister van Buitenlandse Zaken voor de Houthi's, via X.

Tot dusver zijn geen vergeldingsacties gemeld. Een voorman van de Houthi's heeft de Amerikaans-Britse bombardementen op Jemen "barbaars en terroristisch" genoemd. Mohammed Ali al-Houthi zei dat "de opzettelijke en ongerechtvaardigde agressie wederom aantoont dat zij het zijn (Groot-Brittannië en VS) die ook de agressie tegen Gaza leiden en die het terrorisme van Israël beschermen".

Rusland en Iran hebben de bombardementen door de Amerikanen en Britten een schending van de territoriale integriteit van Jemen en van internationaal recht genoemd.

LEES OOK: Rusland laat olietankers gewoon via de Rode Zee naar India varen, ondanks risico van aanvallen op commerciële schepen