De Nederlandse overheid geeft forse subsidies op elektrische auto’s, vooral op de leasemarkt. Als die subsidies wegvallen, verdwijnen elektrische auto’s al snel naar het buitenland als occasion. Dat is vooral bij Tesla’s het geval.

Uit cijfers van VWE Automotive die De Telegraaf bestudeerde, blijkt dat 1.552 elektrische auto’s in 2018 naar het buitenland werden geëxporteerd. Ongeveer de helft daarvan betrof een Tesla, doorgaans auto’s van vijf jaar of ouder.

Het zijn vooral leasemaatschappijen die Tesla’s en andere duurdere elektrische auto’s massaal exporteren, weet VWE-woordvoerder Gerhard Heijink.

Zodra het fiscale voordeel weg is, vinden veel zakelijke rijders ze niet aantrekkelijk meer. Het merendeel van de elektrische voertuigen is al snel weer weg van de Nederlandse wegen.

Voor duurdere elektrische auto’s geldt sinds 1 januari dit jaar dat de fiscale bijtelling is versoberd. Tot een cataloguswaarde van 50.000 euro is de bijtelling voor privégebruik 4 procent bij elektrische auto’s, voor het bedrag daarboven moet je 22 procent van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen. Dit wordt ook wel de Tesla-taks genoemd.

Directeur Mark Schreurs van MisterGreen Electric Lease stelt in De Telegraaf dat tientallen miljoenen subsidies op elektrische auto's in Nederland naar het buitenland verdwijnen. Veel auto's gaan na 5 jaar met 150.000 kilometer op de teller al naar het buitenland. Dit terwijl dergelijke elektrische auto dan nog jaren in Nederland mee zouden kunnen.

Het ministerie van Financiën kan weinig doen tegen de verkoop van elektrische auto's door leasemaatschappijen. Door Europese regels kan het ministerie verkopen niet blokkeren.

LEES OOK: Elektrische auto’s die maximaal €50.000 kosten, halen gemiddeld 264 km op een volle accu – voor veel Nederlanders is dat niet aantrekkelijk genoeg