Met de maandag gelanceerde website Bynco.com kunnen consumenten voortaan vanachter hun pc een auto bij een dealer kopen. Bynco is de eerste dealer in Nederland die exclusief via een webshop tweedehands auto’s verkoopt.

Bynco kent geen showroom waar klanten binnenstappen en met een kop koffie in de hand de occasions kunnen bekijken, op zoek naar de perfecte auto.

Het bedrijf zegt te werken met vaste prijzen. “Na aankoop geen verrassingen over rijklaarmaakkosten, afleveringskosten, garantiekosten.” Na betaling via iDEAL levert Bynco de auto aan huis af, waarna de consument twee weken mag proefrijden. “In de meeste gevallen zijn wij de goedkoopste”, zegt Jeroen Veldman, general manager bij Bynco.

Bynco is onderdeel van de AutoBinck Group, een Nederlands familiebedrijf met een jaaromzet van 1,2 miljard euro. AutoBinck is actief in acht landen in de auto-import, -retail, leasing, financiering en fleetmanagement.

Vijf vragen aan directeur Jeroen Veldman over Bynco.

Hoe kwamen jullie op dit idee?

Veldman: “95 procent van de tijd die consumenten steken in het kopen van een auto, spendeert men al online. Mensen lezen reviews, vergelijken modellen en prijzen. Maar voor die laatste vijf procent moet je nu nog per se naar de dealer. Wij willen dat gevoel van die laatste vijf procent creëren op onze site. In 2015 ben ik vanuit mijn functie bij AutoBinck op zoek gegaan naar een toekomstbestendig model. Op basis van consumentenstudies en eigen onderzoek kwamen we bij Bynco. Het zoeken en vergelijken, die eerste 95 procent dus, willen we niet overnemen. Wel de daadwerkelijke aankoop.”

Hoort het er niet bij, een auto kopen in een showroom, de dealer eens goed in de ogen kijken en dan onderhandelen?

“We zijn het normaal gaan vinden dat we onderhandelen over een auto. Maar de dealer weet ook dat dat gebeurt. Die verhoogt zijn prijs gewoon met een X bedrag voor die onderhandeling. De consument kletst het bedrag eraf dat de dealer daar speciaal voor bovenop zette. Mensen houden nooit een goed gevoel over aan het kopen van een auto, vanwege de niet-transparante prijs bij een dealer.”

Lees ook op Business Insider

Hoe gaat Bynco dat goede gevoel creëren? Is dat niet lastig te sturen?

“We werken met vaste prijzen. De prijs die je bij ons op de website ziet, is ook de prijs die je betaalt. Daar zit alles in. In de meeste gevallen zijn we de goedkoopste, al is het in de autobranche lastig modellen met elkaar te vergelijken, doordat elke auto andere features heeft. Momenteel verkopen we auto’s niet ouder dan drie jaar. Over een tijd wordt dat zes jaar. Ouder verkopen we ze niet.”

“Dat is ook een van de redenen dat je bij Bynco je oude auto niet kunt inruilen, al is het nog wel iets waar we goed over moeten nadenken. De reden van het niet kunnen inruilen bij Bynco is drieledig. In het kader van prijstransparantie geloof ik niet in inruil. Hanteert de dealer niet een lagere korting op de nieuwe auto als hij voor jouw oude wagen iets meer betaalt? Ten tweede: een inruil is vaker ouder dan de door ons gehanteerde limiet van zes jaar, dus moeten wij de auto ook maar ergens zien kwijt te raken. Bovendien zie je dat steeds meer mensen hun auto zelf online verkopen, zoals via Marktplaats. In de Verenigde Staten is dat al gemeengoed. In Nederland is het nog relatief klein.”

Hoe werkt de aankoop via Bynco?

“Consumenten kiezen online uit ons assortiment en kunnen onder meer een door de onafhankelijke specialisten van DEKRA opgesteld keuringsrapport inzien en eventuele gebruikssporen bekijken. Dat laatste is nu nog oppervlakkig, maar dat gaan we in de komende maanden uitbreiden met detailfoto’s van de gebruikssporen.”

“Na de koop zorgen wij dat alle administratie op orde komt en leveren we de auto binnen enkele dagen aan huis af – alle auto’s komen uit het assortiment van AutoBinck Group. Het aankoopbedrag wordt geparkeerd op een onafhankelijke derdengeldenrekening. Klanten kunnen veertien dagen proefrijden. De eerste 200 kilometer zijn gratis, behalve de benzinekosten, daarna betalen klanten drie euro per gereden kilometer. Dit doen we om misbruik te voorkomen. We willen niet dat mensen met de auto op vakantie gaan en het voertuig daarna terugbrengen met duizenden extra kilometers op de teller.”

Waar staan jullie over een jaar?

“De site Bynco.com is vanaf nu operationeel. De eerste maanden staan in het teken van feedback krijgen van kopers en bezoekers over wat we kunnen verbeteren. Daarnaast voegen we nog een aantal extra functionaliteiten toe, zoals de detailfoto’s van de gebruikssporen. Ook willen we het aanbod uitbreiden naar enkele honderden auto’s.”

“Waar we over een jaar staan vind ik lastig aan te geven. 2017 staat in het teken van één ding: bewijzen dat dit werkt. We zijn de eerste in Nederland, dus moeten we alles uitproberen. Onze ambitie is om de grootste te worden, ook internationaal. Binnen welke termijn? Geen idee, veel is nog nieuw. We moeten veel mensen echt over de streep trekken. De branche kijkt hier denk ik nog met argusogen naar.”

LEES OOK: Deze 31-jarige Twentenaar wil met Saly Shop een kruising tussen Marktplaats en bol.com zijn