De Amerikaanse betaaldienst Stripe wil meer klanten in Europa en richt zijn pijlen ook op een groter marktaandeel in Nederland.

Dat zeggen de oprichters in een interview met het Financieele Dagblad, nota bene daags nadat de Nederlandse concurrent Adyen een beursgang aankondigde.

Een dienstverlening als betaalverkeer mag dan misschien niet de meest sexy tak van sport zijn, de sector staat de laatste jaren bijzonder in de belangstelling. PayPal, dat ook een consumentenversie aanbiedt, is de grootste, maar zowel het Nederlandse Adyen als Stripe eigenen zichzelf een stuk van de taart toe. Een taart die alleen maar groeit.

Stripe schept op dat het al de nodige beroemde Nederlandse klanten heeft: Booking.com, veilingsite Catawiki, energieplatform Vandebron en LeasePlan laten bijvoorbeeld ‘een deel van’ hun betalingen via de servers van Stripe lopen.

Adyen maakte deze week bekend dat het op 13 juni naar de beurs gaat. De waardering zal waarschijnlijk koersen tussen de 6,5 en 7,1 miljard euro, afgaand op de prospectus. Dat betekent zo’n 350 miljoen in de handen van mede-oprichter en CEO Pieter van der Does.

Jonge miljardairs uit Ierland

Stripe zet daar een heel verdienstelijke waardering van 9,2 miljard dollar (7,8 miljard euro) tegenover. Twee Ierse broers zijn het brein achter het bedrijf: John (27) en Patrick Collison (29). Ze hebben Stripe in 2010 opgericht, toen ze allebei net gestopt waren met hun studies aan respectievelijk Harvard en het verwante MIT.

Het duo verkocht daarvoor al een bedrijf genaamd Auctomatic voor 5 miljoen dollar. Dat bedrijf haakte in op de behoefte van verkopers die via eBay meer inzicht in hun betalingen wilden.

Inmiddels is de jongere broer John de jongste selfmade miljardair ter wereld. Zijn vermogen ligt naar schatting op de 1,1 miljard dollar (hij is nét geen miljardair in euro's: 934 miljoen euro).

Tot zover groeide Stripe vooral in de VS. Volgens John Collison heeft de helft van de online winkelende Amerikanen weleens ongemerkt afgerekend met behulp van hun software. Amazon, taxi-app Lyft, Booking en Facebook behoren daar tot de klanten.

Om hun omvang te blijven vergroten, kijken de broers nu richting Europa. Een beursgang lijkt voorlopig niet aan de orde.

Lees het volledige interview in het Financieele Dagblad »