Het Nederlandse online reclamebedrijf JustPremium komt in handen van zijn Amerikaanse branchegenoot GumGum.

JustPremium plaatst geautomatiseerd online advertenties op mediasites en maakt daarbij gebruik van zogenoemde ‘contextual targeting’.

Dit wordt een belangrijk alternatief voor adverteerders met het verdwijnen van cookies die het surfgedrag van internetgebruikers volgen.

Het Nederlandse online reclamebedrijf JustPremium komt in handen van zijn Amerikaanse branchegenoot GumGum, zo maakten beide bedrijven deze week bekend. Een overnameprijs werd niet genoemd.

JustPremium, dat het hoofdkantoor heeft in Amsterdam en wereldwijd zo’n 150 werknemers telt, plaatst geautomatiseerd online advertenties op mediasites en maakt daarbij gebruik van zogenoemde ‘contextual targeting’, een alternatief voor het gebruik van cookies.

In de reclamewereld is veel te doen om zogenoemde third party-cookies: dat zijn bestanden waarmee adverteerders het surfgedrag van consumenten op het internet kunnen volgen en op basis daarvan online advertenties tonen. In de nasleep van de verscherpte privacywetgeving gaat Google dergelijke cookies voor zijn Chrome-browser uiterlijk eind 2023 weren. Apple en Firefox gebruiken al geen third party-cookies meer.

Just Premium en GumGum werken met een alternatieve techniek, waarbij tekst en beelden op een site worden geanalyseerd om daarbij meteen relevante advertenties te tonen. Dit heet ‘contextual targeting’. Hierbij worden geen data gebruikt over het recente surfgedrag van internetgebruikers.

"In 2025 zal er naar verwachting meer dan 412 miljard dollar worden uitgegeven aan contexual targeting. Zowel GumGum als JustPremium hebben een aanzienlijke groei doorgemaakt door de snelle verschuiving van budgetten naar contextual targeting en meer impactvolle advertenties", schrijven de bedrijven in een persverklaring.

Met de overname van JustPremium versterkt GumGum zijn inhoudelijke positie op de markt voor contextual targeting. Daarnaast wordt hiermee schaalvergroting gecreëerd. "Door de krachten te bundelen met JustPremium verdubbelt GumGum zijn schaal in het Verenigd Koninkrijk en kan het bedrijf uitbreiden naar meer dan acht nieuwe markten, waaronder Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland, België, Zweden, Denemarken en Mexico", schrijven de bedrijven in de persverklaring.

JustPremium levert niet alleen de technologie om online advertenties te tonen op sites van media, maar ontwerpt en levert ook zelf reclames. Volgens CEO Eric Visser, die een nieuwe rol krijgt als directeur EMEA (Europa, Middden-Oosten en Afrika) bij GumGum, krijgt de combinatie van de twee bedrijven een groter wereldwijd bereik en betere mogelijkheden om in te spelen op de behoeften van adverteerders en uitgevers.

LEES OOK: Dit betekent de aankondiging van Google om te stoppen met individuele targeting voor adverteerders