De import van tweedehands auto’s uit Duitsland en België zit fors in de lift. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een gebrekkig aanbod van geschikte occasions op de Nederlandse markt.

Dat blijkt uit een rondvraag van RTLZ over de occasionmarkt.

Uit cijfers van dealerorganisatie Bovag blijkt dat Nederlanders in de eerste vijf maanden van dit jaar meer dan 98 duizend tweedehands auto’s importeerden uit buurlanden, aldus RTLZ. Hiermee zet de trend uit het eerste kwartaal door.

In de eerste drie maanden van 2017 werden er bijna 50 duizend tweedehands auto’s ingevoerd, 30 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Import tweedehands auto

“De mooie occasions van een jaar oud zijn hier in Nederland nauwelijks te krijgen, terwijl er veel vraag naar is. Particulieren die nieuw kopen rijden langer met hun auto en als dealers eens iets inruilen houden ze zo’n auto vast. Die jonge auto’s komen allemaal uit het buitenland”, gaf Thijs de Baaij van autobedrijf De Baaij in april aan tegenover Automotive Management.

Experts die RTLZ sprak komen tot eenzelfde conclusie.  Compacte auto's zoals de Audi A1, de Mini Cooper, Volkswagen Polo en de Renault Clio zijn maar beperkt beschikbaar in Nederland. Dit heeft mede te maken met de invloed van de leasemarkt op de Nederlandse occasionmarkt.

Lees hierover ook op Business Insider: Een golf van hybride ex-leaseauto's overspoelt de Nederlandse occasionmarkt

Vanuit de leasebedrijven komen er relatief veel hybrides en diesels op de markt, maar dat is niet per se wat Nederlandse particulieren zoeken. Paul de Waal van Bovag waarschuwt tegenover RTLZ wel dat geímporteerde auto's niet per se goedkoper zijn, mede vanwege de verplichte afdracht van de aankoopbelasting BPM.

Algemene tips vind je in dit artikel over Wanneer het loont om een auto te importeren en waar je op moet letten

Meer over occasions: Betrouwbare tweedehands auto? Ga voor een Japanner, niet voor een Duitser