Millennials hebben uitzonderlijk hoge verwachtingen van beleggen. Ze rekenen de komende vijf jaar op gemiddeld 11,5 procent rendement per jaar, een bijzonder optimistische verwachting. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van vermogensbeheerder Schroders.

Millennials zijn bereid om meer risico te nemen, maar raken eerder in paniek bij beursonrust, concludeert Schroders op basis van het onderzoek, de Global Investor Survey 2019. Daarin werd wereldwijd het gedrag onderzocht van meer dan 25.000 mensen die de komende twaalf maanden minstens 10.000 euro willen beleggen en die de afgelopen tien jaar hun beleggingsportefeuille weleens hebben gewijzigd.

Uit het onderzoek bleek eerder dat Nederlandse beleggers de komende vijf jaar een rendement van maar liefst 9 procent per jaar verwachten, een lichte stijging ten opzichte van de 8,3 procent in hetzelfde onderzoek in 2018.

De beleggingsverwachtingen van millennials (gedefinieerd als mensen tussen 18 en 37 jaar) blijken nog buitensporiger. Wereldwijd denken oudere generaties maar liefst 9,8 procent aan rendement per jaar te kunnen boeken, ondanks de kans op een naderende recessie. Millennials, de beleggers van de toekomst, spannen met hun verwachting van 11,5 procent per jaar de kroon.

Gebrek aan ervaring

Hein Kuijpers, directeur particulieren bij Schroders in Nederland, schrijft die irrationele uitbundigheid onder jonge beleggers toe aan gebrek aan ervaring. “Sommigen hebben nooit iets anders dan sterke aandelenrendementen gekend”, stelt hij. Veel millennials hebben nauwelijks bewuste herinneringen aan de crisis van 2007-2008.

Millennials zijn door de bank genomen veel optimistischer dan ervaren professionals. Zo verwachten veel vermogensbeheerders voor de komende jaren een gemiddelde rendement voor aandelen van rond de 5 procent. Een gespreide beleggingsportefeuille met obligaties en aandelen zal waarschijnlijk nog minder opleveren vanwege de lage rente.

Een hoog rendement van bijvoorbeeld 10 procent per jaar is alleen mogelijk door extreem veel risico te nemen als belegger. Anders gezegd: de kans dat je veel geld verliest door beleggingen die niets opleveren wordt groter naarmate je mikt op een hoger rendement. In die zin is de rendementsverwachting van 11 procent per jaar van millennials dus zonder meer riskant te noemen.

Millennials zijn ontevreden

Het onderzoek naar het beleggingsgedrag van millennials levert meer opmerkelijke inzichten op. Zo geeft een meerderheid van millennials toe niet tevreden te zijn over de behaalde beleggingsresultaten van de afgelopen vijf jaar, een periode van bijna ongekende groei van aandelenkoersen. 53 procent zegt beleggingsdoelstellingen niet te hebben gehaald.

Meer dan oudere generaties leggen millennials de schuld van tegenvallende resultaten niet primair bij de producten van beleggingsinstellingen, maar wijten ze het ook aan hun eigen gedrag. Zo menen sommigen dat ze meer risico hadden moeten nemen of langer in de markt hadden moeten blijven.

Millennials hebben meer interesse in thematische beleggingsfondsen dan oudere generaties, zoals fondsen die zich richten op lifestyle, duurzaamheid, onderwijs en infrastructuur. Maar hoewel duurzame beleggingsoplossingen millennials meer aanspreken, is die trend ook weer niet overweldigend: 27 procent van millennials waardeert duurzaamheid als een beleggingsthema, vergeleken met 21 procent van oudere beleggers.

Crypto's en crowdfunding

Millennials zijn sterker belegd in cryptovaluta's en crowdfunding dan oudere leeftijdsgroepen: 23 procent van millennials heeft crypto's in de portefeuille.

Als beleggers zijn ze onrustiger; gemiddeld passen ze eens in de 1,9 jaar hun beleggingsportefeuille aan. Dat is vaker dan Generatie X (eens in de 2,7 jaar), babyboomers (3,7 jaar) en de stille generatie (4 jaar). In periodes van onrust op de beurs zijn millennials bovendien meer geneigd impulsieve beslissingen te nemen of hun risicoprofiel te wijzigen.

Toch beoordeelt ruim de helft van millennials (51 procent) hun beleggingskennis als expert (bij oudere beleggers is dat 32 procent). 36 procent van millennials beschouwt zichzelf als gemiddeld; 13 procent als beginner.

Lees meer: