• Het Nederlandse Mews Systems, dat een modern hotelreserveringssysteem heeft ontwikkeld, behoort tot de snelstgroeiende bedrijven van Europa.
  • Oprichter en CEO Matthijs Welle verwacht dat Mews Systems nog voor het einde van het jaar een miljard euro waard is.
  • De software van Mews maakt niet alleen reserveren en betalen eenvoudiger, maar ook de schoonmaakplanning, prijsstrategie en het boeken van uitjes.

Het Nederlandse softwarebedrijf Mews Systems behoort met zijn succesvolle hotelreservingssysteem tot de snelstgroeiende bedrijven van Europa.

Mews staat op de 24ste plek van de onlangs gepubliceerde lijst FT 1000 van de Financial Times, waar onder andere Swapfiets, Bunq en Fastned op staan.

Het bedrijf lijkt dan ook hard op weg de volgende Nederlandse ‘unicorn’ te worden.

Volgens CEO en medeoprichter Matthijs Welle zal dat ondanks de coronacrisis al snel het geval zijn. “Voor het einde van het jaar verwachten we dat Mews gewaardeerd wordt op een miljard”, zei Welle onlangs tegen het Financieele Dagblad. “Juist door Covid zijn veel hotels gaan denken aan het vervangen van hun oude systemen door Mews. Daardoor hebben wij een groei van 45 procent nieuwe hotels gezien in het afgelopen jaar.”

Mews is opgericht door de voormalige hoteliers Richard Valtr uit Tsjechië en de Nederlander Matthijs Welle. Zij proberen “alle werkzaamheden voor moderne hoteleigenaren en hun gasten eenvoudiger te maken en te automatiseren, van de boekingsmodule tot het uitchecken en de receptie”, valt te lezen op de website van het bedrijf.

Het duo verbaasde zich volgens zakenblad Quote over het gebrek aan innovatie in hotels, “waar nog altijd receptionisten verbeten gegevens in stokoude computers zitten te tikken met vermoeide gasten die ongeduldig op de balie hangen.”

Geavanceerd systeem voor hotels

Welle werkte in 2012 in het Hilton Hotel in Praag , terwijl zijn vriend Richard Valtr een eigen hotel aan het bouwen was. Omdat de bestaande software niet aan hun eisen voldeed, besloten ze om samen een geavanceerd systeem te bouwen.

Inmiddels is dat volgens het FD operationeel in 1.750 hotels in zestig landen. Voor het betalingsverkeer werkt Mews al vanaf het begin samen met betaalbedrijven Adyen en Stripe.

Gasten kunnen via Mews niet alleen reserveren en betalen, maar ook uitjes boeken, een fiets huren of hapjes en drankjes in het restaurant bestellen. Ook kunnen hotelmanagers de schoonmaakplanning en de prijsstrategie aan het systeem koppelen.

“Inmiddels is er een lijst van honderden applicaties die geïntegreerd kunnen worden”, zei Welle daar vorig jaar over tegen Misset Horeca. Daarmee kunnen alle softwaresystemen in een hotel aan elkaar gekoppeld worden en ontstaat een volledig eigen ecosysteem aan technologie. “Dat geeft een enorme boost aan het servicelevel, omdat hotelmedewerkers niet meer gebonden zijn aan een receptiebalie of kantoor.”

Ondanks al die opties is het systeem makkelijk in het gebruik, zei Welle tegen Misset Horeca: “Het hotelpersoneel is voor Mews binnen drie tot vier uur getraind. Met ouderwetse systemen zitten ze soms dagenlang in de oefenruimte.”

‘In Nederland gingen alle deuren ineens open’

Het idee voor het moderne reserveringssysteem werd geboren in Tsjechië. Welle en Valtr wonen nog altijd in Praag.

Toch is Mews formeel een Nederlands bedrijf. Daartoe hebben ze besloten, omdat het vergaren van kapitaal moeilijk was in Tsjechië. “Toen hebben we het intellectueel eigendom verkocht en het bedrijf gevestigd in Nederland”, vertelt Welle tegen het FD. “Daar gingen alle deuren ineens wel open.”

Mews wordt gesteund door de Nederlandse investeerders Axivate en HenQ en het Amerikaanse Battery Ventures. Na de zomer volgt waarschijnlijk een nieuwe investeringsronde en dan mogelijk een beursgang met Amsterdam als serieuze optie voor een notering.

Welle denkt dat de waardering van zijn bedrijf voor het eind van het jaar op 1 miljard euro uitkomt vanwege de 50 miljoen euro aan jaarlijks terugkerende inkomsten.

Hij stelt in het Financieele Dagblad dat zo’n twintig keer de omzet heel gebruikelijk is voor bedrijven die én betalingen doen én software in abonnementsvorm aanbieden, zoals bijvoorbeeld webshopplatform Shopify en het Amerikaanse restaurantmanagementsysteem Toast.

Lees meer over succesvolle Nederlandse scaleups: