ANALYSE – Topman Mark Zuckerberg van Meta heeft 2023 bestempeld tot het jaar waarin de nadruk ligt op efficiënter omgaan met de kosten. Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp voert grote ontslagrondes door en heeft last van druk op de advertentieomzet.

De problemen waar Meta mee kampt, zijn niet helemaal uniek en spelen deels ook bij bijvoorbeeld Google. Hoge inflatie, de stijgende rente en een onzekere politieke situatie in de wereld zorgen ervoor dat bedrijven zich voorbereiden op een mogelijke recessie en minder budget toekennen aan advertentie-uitgaven.

Maar Meta heeft een groter probleem: haar verschillende app-diensten, zoals Facebook, Instagram, en WhatsApp, zijn overgeleverd “aan de grillen van Apple,” zoals een hooggeplaatste manager van Meta het kort geleden in een interne memo verwoordde.

Apple veranderde in 2021 het iOS operating system, zodat gebruikers van apps op apparaten van Apple nog maar beperkt gevolgd kunnen worden. Meta stelde in februari 2022 dat deze verandering het bedrijf naar schatting 10 miljard dollar aan inkomsten zou kosten, omdat iPhone-gebruikers minder goed bereikbaar zijn voor gerichte advertenties.

Tim Cook, de baas van Apple, heeft al langer kritiek op het verdienmodel van Facebook en Apple heeft privacy tot een "mensenrecht" bestempeld.

Uit de financiële resultaten van Meta blijkt duidelijk dat de koude oorlog met Apple haar tol eist. Topman Zuckerberg heeft de ambitie om een virtuele wereld te realiseren, de zogenoemde metaverse, inclusief een eigen platform voor hardware en software dat de afhankelijkheid van Apple moet verkleinen. Maar het is nog verre van duidelijk hoe deze ambities werkelijkheid kunnen worden.

"Het is duidelijk dat Meta een niveau hoger wil," zegt analist Mark Shmulik van financieel adviesbureau Bernstein. "Meta wil ook een operating system zijn. En ze willen de hardware in bezit hebben, zoals Apple dat heeft."

Tot het zover is, zal de situatie verslechteren, tenzij Meta een noodzakelijke verandering in haar strategie doorvoert. Die zal gericht moeten zijn op vermindering van de afhankelijkheid van een ander bedrijf en het monitoren van gebruiksdata, zeggen sectorspecialisten tegen Insider.

"Zo lang Meta afhankelijk is van iOS, is er een kans dat Apple veranderingen doorvoert in de privacy," zegt analist Gene Munster van Loup Ventures. "Ik denk dat dit de reden is waarom er kwaad bloed is tussen de twee internetgiganten: Facebook kan met veranderende omstandigheden omgaan, maar ze kunnen de klappen [die Apple uitdeeld, red.] niet ontwijken."

Meta heeft een nieuwe advertentiestrategie nodig om te overleven

In het afgelopen jaar lag de focus van Meta op het bouwen van betere systemen om advertentiekeuzes te maken zonder gebruikers de te volgen. Dat is een strategie die ze moeten voortzetten, zegt Munster. Daar hoort ook bij dat artificial intelligence adverteerders helpt in het maken van beslissingen, waarover het bedrijf onlangs sprak in een ontmoeting met analisten.

"Ook dit jaar moet de focus op de ontwikkeling van dit soort systemen liggen, zodat ze de risico's van het gebruik van de systemen van Apple minimaliseren", zegt Munster. "Dit wordt een belangrijk jaar voor Meta, want het bedrijf heeft al een jaar lang hard gewerkt zonder echt iets nieuws te bieden."

Daarbij komt nog dat de concurrentie toeneemt op de advertentiemarkt, met spelers als Amazon. Daarnaast is ook Apple bezig om een advertentiebedrijf te ontwikkelen. Volgens analisten is het daarom belangrijk voor Facebook om een nieuwe strategie uit te rollen.

Sommige analisten waarschuwen dat de metaverse ook niet een volledige oplossing biedt voor Meta. Mensen gaan niet opeens net zoveel tijd in de virtuele wereld besteden als ze nu op hun mobieltje doen, stelt Carolina Milanesi van Creative Strategies. Meta moet zich zeker op deze ontwikkeling richten, maar dit mag volgens haar niet ten koste gaan van innovaties bij het klassieke advertentiemodel.

Waar Meta ook over moet nadenken, zegt Milanesi, is hoe het voor gebruikers aantrekkelijker kan maken om gegevens te laten volgen. Nu zien gebruikers geen waarde, als hun gegevens door Facebook en Instagram worden gebruikt, maar als die perceptie kan worden omgebogen, helpt dat ook op de problemen rond de privacyregels op iOS te beperken.

"Facebook moet consumenten een goede reden geven om gegevens te delen, zodat dit een meerwaarde oplevert", zegt Milanesi. 

Uiteindelijk moet Facebook er ook over nadenken hoe het kan adverteren zonder dat het specifieke gebruikersgegevens nodig heeft. De eerste stappen in die richting worden al gezet, zegt Shmulik van Bernstein. "Ik durf zelfs te beweren dat zij de voorsprong van hun advertentieproduct ten opzichte van sommige concurrenten hebben vergroot," zegt Shmulik.

LEES OOK: De persoonlijke beveiliging van Mark Zuckerberg kost meer dan $20 miljoen per jaar…en wordt duurder, terwijl Meta juist scherper op de kosten wil letten