De Hongkongse versies van populaire Amerikaanse fastfoodketens zijn soms beter dan het origineel. Zo is de stad beroemd om het ‘McDonald’s Next’-concept, een versie van de fastfoodfranchise die ernaar streeft om “modern en vooruitstrevend” te zijn.

Ik bezocht de gouden ‘M’ in de wijk Admiralty. Deze vestiging wordt de ‘chicste McDonald’s ter wereld’ genoemd. Dit zijn zeven dingen die me tijdens mijn bezoek opvielen.

De saladebar trok gelijk mijn aandacht

Klanten kunnen eigen salade samenstellen terwijl ze wachten op hun burgers. Foto: Kaitlyn Cheung

De saladebar is gebaseerd op het concept van Chipotle, een keten van Mexicaanse fastfoodrestaurants, en bevat 19 ingrediënten, waaronder verschillende soorten groenten, quinoa en sauzen.  

De klanten kunnen een paar minuten de tijd nemen om hun eigen salades samen te stellen, terwijl ze wachten tot hun burgers van de keuken naar de tafel worden gebracht.

Elke maaltijd kon je zelf samenstellen

Ik kon de toppings en het vlees voor mijn burger zelf uitkiezen. Foto: Kaitlyn Cheung

Ik bestelde enthousiast mijn eigen hamburger bij een van de vele bestelzuilen. Ik kon het brood, het vlees en de groenten voor mijn hamburger kiezen terwijl ik door de vele opties op het scherm bladerde.

Vrijwel alles was mogelijk: met of zonder broodje, vlees of een vegetarische burger van paddenstoelen, en de toevoeging van extra's zoals Parmezaanse kaas, guacamole, gekarameliseerde uien, en zelfs truffelsaus.

Sommige onderdelen van het menu hadden een speciaal thema. Foto: Kaitlyn Cheung

Nog verrassender voor mij was dat mijn op maat gemaakte hamburger minder dan 10 dollar (9,35 euro) kostte. 

Het menu oogde strak en elegant

De menu's en posters van het eten zagen er elegant uit. Foto: Kaitlyn Cheung

De cold brew koffie leek net uit een tv-reclame te komen. De foto's van de speciale menu's, zoals pizza en tiramisu, waren op posters geplakt en zagen er verrukkelijk uit.

Zelfs de verschillende koffiebonen werden mooi gepresenteerd, alsof het een keuze was tussen sauvignon blanc of chardonnay.

De service deed me denken aan een kwaliteitsrestaurant

Na het plaatsen van mijn bestelling, zette ik mijn nummer op tafel. Foto: Kaitlyn Cheung

Toen ik mijn bestelling bij de kassa had geplaatst, kreeg ik een nummer om op mijn tafel te zetten. Een personeelslid bracht mijn bestelling, dus ik hoefde niet eens op te staan.

Er stonden enkele thematische gerechten op het menu

Mijn 'My Melody'-maaltijd bestond uit een drankje, een burger en frietjes. Foto: Kaitlyn Cheung

Voor ongeveer 1 dollar bestelde ik krulfrietjes met een 'My Melody'-thema en een perzik frisdrank.

De frisdrank was bruisend met stukjes perzikgelei op de bodem van het drankje. De frietjes waren bedekt met cajunkruiden en een beetje doorweekt doordat ze in olie zijn gekookt.

Niks van het eten had in de verste verte ook maar iets te maken met de Japanse animeserie My Melody, maar de verpakking zag er wel leuk uit.

Een hamburger met sla en tomaat op een brioce-broodje. Foto: Kaitlyn Cheung

In Amerika kan je geen krulfriet of een brioche-broodje bestellen bij McDonald's. Ook hiermee scoorde de McDonald's Next in Hongkong bij mij punten.

Het restaurant was uitgerust met draadloze oplaadstations

De McDonald's in Admiralty lijkt ontworpen om klanten zolang mogelijk te laten blijven. Het restaurant is namelijk uitgerust met draadloze oplaadstations.

Ik was erg onder de indruk van het chique design

Zelfs de buitenkant van de McDonald's Next in Hongkong ziet er chique uit. Foto: Kaitlyn Cheung

De ruimte van het restaurant is afgewerkt met onbewerkt eikenhout, een gladde betonvloer en eenvoudige lijntekeningen van klassieke McDonald's gerechten.

Het interieur van de McDonald's Next voelt industrieel aan. Foto: Kaitlyn Cheung

De open plafonds met zichtbare leidingen en muren met zichtbare steunbalken en voegwerk creëerden een pakhuis-gevoel. Dat zorgt ervoor dat je als klant minder bezig bent met het interieur en meer gefocust bent op het eten.

LEES OOK: McDonald’s heeft hometrainers geplaatst in enkele Chinese restaurants – klanten kunnen zo calorieën verbranden terwijl hun telefoon oplaadt