Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
3:10

Topman Mark Zuckerberg van Meta – het voormalige Facebook – maakte dinsdag een serie nieuwe waarden bekend die de uitbater van social mediaplatforms moeten kenmerken. Een daarvan is gebaseerd op een maritieme tegeltjeswijsheid.

De CEO van Meta vertelde werknemers tijdens een virtuele ‘all-hands meeting’ dat hij wil dat het personeel een nieuw motto adopteert: “Meta, Metamates, Me.” Dit meldde hij in een post op zijn Facebook-pagina.

Meta, Metamates, Me gaat over goede begeleiders van ons bedrijf en onze missie,” schreef hij. “Het gaat over het gevoel van verantwoordelijkheid dat we hebben voor ons collectieve succes en voor elkaar als teamgenoten. Het gaat over zorg dragen voor ons bedrijf en voor elkaar.”

De slogan verwijst naar een adagium dat in de Amerikaanse marine wordt gehuldigd, waarbij het grotere collectieve belang dus boven dat van het individu gaat.

"Leuk weetje: Metamates is bedacht door niemand minder dan Douglas Hofstadter, nadat een werknemer hem mailde voor ideeën na onze rebranding. I love it!", schreef techologiedirectuer Andrew "Boz" Bosworth van Meta in een post, refererend aan de bekende wetenschapper in de cognitieve wetenschap en andere gebieden.

Zuckerberg deed tijdens de bijeenkomst van dinsdag nog enkele andere aankondigingen. Zo liet hij weten dat Meta afstapt van de waarde "move fast". Die zal worden vervangen door "move fast together". Facebook was berucht om zijn credo "move fast and break stuff," ofwel: handel snel en maak brokken.

Zuckerberg en zijn bedrijf zijn nog steeds herstellende van een pr-nachtmerrie. Afgelopen jaar bleek uit de zogenoemde Facebook Papers van klokkenluider Frances Haugen dat Meta wist dat de manier waarop het gedrag van gebruikers wordt beïnvloed door bepaalde algoritmen, ongezond was. Tegelijkertijd zou het bedrijf hier niets aan willen doen omwille van de winst.

Meta heeft gezegd dat de interne documenten geen volledig beeld schetsen van zijn inspanningen om ongewenste praktijken op zijn platformen aan te pakken.

Toen het bedrijf afgelopen jaar aankondigde dat de overkoepelende onderneming (waaronder naast Facebook ook Instagram en Whatsapp vallen) een naamsverandering onderging naar Meta, noemde critici de verandering een middel om het publiek af te leiden van de onderliggende problemen.

Het idee was om het publieke imago te heroriënteren op het zogenoemde metaverse. Dat is een veelbesproken term die wordt gebruikt om een theoretische volgende fase van het internet te beschrijven. Daarin zouden we spelen, leven en werken in een virtuele omgeving met behulp van AR- en VR-technologie. Maar er moet nog veel gebeuren voordat zo'n digitale ruimte werkelijkheid wordt.

In de tussentijd werd Meta ook nog getroffen door een enorme koersval van het aandeel: de marktwaarde van het bedrijf kelderde begin februari met 240 miljard dollar, nadat de financiële resultaten voor het vierde kwartaal slechter uitvielen dan verwacht. Facebook had voor het eerst in zijn geschiedenis een dalend aantal actieve gebruikers.

LEES OOK: Waarom het aandeel Meta (Facebook) voor beleggers interessant blijft, ook na de dramatische koersval