Wat doet een millennial als hij geen huis kan betalen? Een camper kopen, natuurlijk.

Dat is wat de 39-jarige Nick Vivion in februari deed. De PR-directeur gespecialiseerd in crypto en blockchain hoopte het huis in het Californische Palm Springs, dat hij de afgelopen drie jaar had gehuurd, te kopen. De woning was 350.000 dollar waard, maar de huisbaas wilde er 100.000 dollar meer voor hebben dan hij er een jaar eerder voor vroeg. Uiteindelijk zette hij het te koop voor 600.000 dollar.

“Het was zo’n enorme sprong, en het begon gewoon op veel manieren onpraktisch te lijken een huis te kopen”, vertelt Vivion aan Insider. “Die waanzin deed me beseffen dat de huurprijzen ook zouden gaan pieken door boomers die downsizen, huurders die terugkeren en professionals die op afstand werken.”

Dus besloot hij om het leven in een camper uit te proberen in de hoop zijn uitgaven te verminderen en meer flexibiliteit te hebben. Hij en zijn vriend kochten een zogenaamde ‘fifth wheel RV’, dat is een caravan die kan worden bevestigd aan de achterkant van een pickup truck, voor ongeveer 80.000 dollar en betaalde met contant geld en een crypto-lening. Vivion noemt zichzelf “een soort van crypto guy”. Ze moesten ook een pickup truck kopen, die bijna net zoveel kostte als de camper. Ze betaalden 65.000 dollar voor de auto, zei hij.

Hij noemt de camper zijn "appartement op wielen" omdat het 39 vierkante meter is. Deze is van alle gemakken voorzien, heeft een woonkamer die als kantoor dient, een keuken, een eethoek en een slaapkamer. "Het voelt aan als een huis, gewoon een klein appartement", zegt hij. "Het is eigenlijk groter dan mijn eerste appartement in New York."

De nieuwe middenklasse

Zoals Parag Khanna, een globaliseringsexpert, schreef in zijn nieuwe boek, "Move: The Forces Uprooting Us", zijn caravans en campers "het ultieme symbool van de nieuwe Amerikaanse mobiliteit" geworden. Hij stelt dat deze fysieke mobiliteit wegen opent naar economische en sociale mobiliteit.

Khanna vertelde Insider dat dit type kleine woning tijdens de pandemie populairder is geworden dan ooit, waardoor eigenaars een nomadische levensstijl kunnen leiden en aspirant-huiseigenaren een betaalbaardere oplossing wordt geboden. "De jeugd", zegt hij, "neemt het voortouw".

"Hun instinct is: Ik wil niet vastzitten op mijn plek. Ik ga niet nog meer schulden maken. Ik hoef dat huis niet te bezitten", aldus Khanna.

Dat was het geval voor Vivion, die zegt dat hij gelooft dat nomadisch zijn en leven in een camper een van de enige manieren is om bij de middenklasse te horen in het Amerika van vandaag. "Het is de laatste plek waar je kunt leven dat relatief betaalbaar is en waar je fatsoenlijke voorzieningen voor je geld krijgt."

Hij voegt er aan toe dat veel van de camperaars die hij en zijn partner hebben ontmoet, mensen zijn die in veel verschillende sectoren werken. "Denk hierbij aan reizende verpleegkundigen, leraren of technici. Ze hebben allemaal een ding gemeen: ze kunnen geen huis betalen, maar kunnen zich wel veroorloven om een camper te bezitten. Het is een groeiend fenomeen als de middenklasse het financieel steeds zwaarder krijgt en rijkdom zich aan de top concentreert", zegt hij.

"Als je niet te veel betaalt voor een huis, kun je meer sparen voor je pensioen en heb je meer financiële controle", aldus Vivion.

Een levensstijl van afwegingen

In de afgelopen tien maanden reisde Vivion door Zuid-Californië, Texas, Chicago en het noorden van New York. Hij is nu in Miami.

Het beste aan een mobiele levensstijl is volgens hem de mogelijkheid om in de natuur te zijn en de vrijheid die dat biedt. "Ik hou van het feit dat je je hele leven met je mee kunt nemen."

Maar het leven in een camper verschilt soms niet zoveel van het leven in een huis. Net als elke huiseigenaar heeft Vivion te maken gehad met onverwachte uitgaven. Zo moest hij 7.000 dollar betalen voor het repareren van een motorprobleem, plus extra kosten voor een hotel terwijl de motor werd gerepareerd.

"Sommige van die kosten had je in het normale leven misschien wel gehad. Maar je hebt een groot ding op sleeptouw, dat betekent dat er spullen kapot zullen gaan," zegt hij. "Omdat er zoveel bewegende delen zijn, gaat dat geld kosten."

Er zijn ook logistieke problemen, zoals het niet kunnen parkeren van een camper waar je maar wilt. Dat soort dingen kunnen volgens hem voor extra stress zorgen. Zeker als je langs de snelweg gestrand bent en probeert uit te zoeken hoe je de truck kunt repareren en waar je in de tussentijd kunt verblijven.

"Je moet je aanpassen en op die manier heel veerkrachtig zijn", beweert hij. "De inconsistenties ervan kunnen uitputtend zijn."

Hij voegt eraan toe dat het leven in een camper ook eenzaam kan zijn en dat hij soms verlangde om zich even op te laden in een stad. "Je sluit een hoop uit van wat mensen willen", stelt hij. "Ze willen in een stad wonen, met de cultuur, de kinetische energie, het gevoel van mensen, diversiteit en potentieel. Maar nu hebben we overal carrières, dus het is ook alsof die grote behoefte om in een stad te zijn weg is."

Vivion en zijn partner zijn van plan om nog twee jaar in de camper te blijven wonen. Hij zegt dat een deel van hen wel op één plek wil blijven, maar dat ze zoveel leerden over het leven onderweg dat ze er niet "zomaar van weg willen lopen".

"Ik weet niet hoe of ik mezelf zover kan krijgen om iemand anders dat geld te betalen", zegt hij. "Er is een inherente vrijheid die heel prettig en geruststellend is - wetende dat wat er ook gebeurt, ik een verblijfplaats heb. Mits ik maar een plek kan vinden om het geheel te stallen. Dat is vrijheid."

LEES OOK: Porsche werkte mee aan het ontwerp van dit huis op wielen – een luxe camper van €1,8 miljoen voor een roadtrip in stijl