Het lijkt een beetje op De Vegetarische Slager: de succesvolle startup van Jaap Korteweg die eind vorig jaar werd overgenomen door Unilever. Iets vergelijkbaars gebeurt nu met de verkoper van kant-en-klare groentepizza’s Magioni. Oprichter Manon van Essen verkoopt de meerderheid van haar bedrijf aan voedingsgigant Dr. Oetker.

Magioni kondigde de deal dinsdag aan, maar gaf geen details over de prijs die Dr. Oetker betaalt voor het meerderheidsbelang. In een persverklaring zegt Van Essen: “Van start-up naar scale-up gaat niet zonder slag of stoot. Wij waren op zoek naar een professionaliseringsslag om onze internationale ambities waar te maken”

Ondanks het verlies van de meerderheid in de eigen onderneming zegt Van Essen onafhankelijk en op eigen verantwoordelijkheid te kunnen blijven werken. “Als aandeelhouder blijf ik kapitein op het schip en heb ik voldoende slagkracht om de internationale ambities waar te maken. De financiering zal dan ook met name gebruikt worden voor verdere internationalisering en het vormgeven van nieuwe innovaties. Hiervoor kunnen we nu leunen op de kennis en expertise van Dr. Oetker.”

Business Insider sprak afgelopen jaar met van Essen, die doorbraak met Magioni toen Albert Heijn besloot haar gezonde pizza’s in het schap te leggen.

In Nederland worden dagelijks meer dan 10.000 Magioni’s een oven ingeschoven, schat Van Essen. “We verkopen ongeveer 13.000 pizza’s per dag.”

Maar de pizza's, waarvan de bodem voor 40 procent uit groenten als bloemkool, bieten of courgette bestaat, gingen niet meteen als warme broodjes over de toonbank.

Magioni's Manon van Essen: geen typische foodie, wel ondernemend

Vier jaar geleden had Van Essen nog geen grootgrutter als klant en stond ze dagen te wachten op iemand die een pizza met groentebodem wilde bestellen. Ze startte ook niet als foodie die van haar hobby haar werk wilde maken. "Ik heb wel altijd interesse in ondernemen gehad, als kind al. Je kent het wel, ik was het type dat Koninginnedag leuk vond omdat ik dol was op handelen."

Ze begon op haar twintigste met de app Handwriter (PrintPersonal) die handgeschreven letters omzet in digitale versies. Maar na vier jaar kwam Van Essen tot de conclusie dat het ietwat teruggetrokken bestaan van een app-ontwikkelaar haar niet helemaal lag.

"Ik wilde een tijd rust nemen en gaan reizen, maar binnen een paar weken had ik alweer een nieuw idee", vertelt ze. "Iedereen streeft naar een gezonde levensstijl, maar dat gaat altijd over dingen laten staan. Ik wilde mensen helpen gezond eten leuk te maken. In die zin is Magioni ontstaan uit eigen ongenoegen."

Lees hier het volledige interview van Business Insider met Manon van Essen van Magioni