De Franse luxekeizer Bernard Arnault slaat opnieuw toe. Zijn firma Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) neemt de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co over. De twee bedrijven zijn het eens geworden over een deal, zo werd maandag bekend. De overnametransactie heeft een waarde van meer dan 16 miljard dollar.

Tiffany wees eerder een bod van 14,5 miljard dollar af, maar opende de boeken nadat LVMH het bedrag wat opvoerde.

LVMH was al langere tijd op zoek naar mogelijkheden om uit te breiden op de Amerikaanse markt. De onderneming is in handen van oprichter en topman Bernard Arnault en bezit onder meer merken als Dior, Louis Vuitton en Sephora. In 2011 nam het voor miljarden de Italiaanse juwelier Bulgari over.

Het Amerikaanse Tiffany & Co. werd in 1837 opgericht door juwelier Charles Lewis Tiffany. Er werken momenteel ongeveer 14.000 mensen. De keten kwam in 1979 in handen van cosmeticabedrijf Avon en werd daarna overgenomen door investeerders. Sinds 1987 heeft Tiffany & Co een beursnotering.

De bekendste winkel van de onderneming is het ultrachique filiaal op Fifth Avenue in New York. Die locatie werd ook bekend van het boek, en later de film ‘Breakfast at Tiffany’s’ uit 1961 met Audrey Hepburn in de hoofdrol.

Bekijk hieronder een overzicht van negen topmerken van LVMH:


Dom Pérignon – Een van de oudste bedrijven in het portfolio van LVMH. Het champagnehuis is een merk van Moët Hennessy en geldt als Cuvée de prestige, de beste champagne van een champagnehuis. Moët Hennessy fuseerde met Louis Vuitton waarmee de holding LVMH werd gevormd.

Gekocht door LVMH: 1987

Type product: Champagne

Bekend van: Dom Pérignon, opgericht in 1668, en geldt als de beste champagne van Moët & Chandon. Je hoort Dom Pérignon regelmatig voorbijkomen in hiphopmuziek.

Bron: The New York Times


Louis Vuitton – Opgericht in 1854 door meneer Louis Vuitton die zich in Parijs ging specialiseren in het maken van koffers, handtassen en en accessoires. Zijn zoon Georges Vuitton zette daar later de iconische combinatie van de letters L en V op. In de jaren 80 werden die opgenomen in de holdingnaam LVMH.

Gekocht door LVMH: 1987

Type product: Luxe tassen, accessoires, kleding

Bekend van: De feloranje winkeltassen en lederproducten, meestal hevig gesierd door het LV-logo

Bron: The Fashion Law


Hennessy – Dit cognacmerk stamt uit 1765. Oprichter is de Ier Richard Hennessy, die als huursoldaat voor de Franse koning een stuk land in de Franse stad Cognac als betaling kreeg. Het bedrijf werd in 1971 eigendom van Moët & Chandon.

Gekocht door LVMH: 1987

Type product: wijn en sterke drank

Bekend van: Hennessy is een van de beroemdste cognacmerken ter wereld. Het hoofdkwartier staat nog steeds in Cognac, ongeveer vijf uur rijden van Parijs.

Bron: Investopedia


Moët & Chandon – Sinds de oprichting in 1743 is Moët & Chandon uitgegroeid tot het grootste champagnemerk ter wereld. De populairste champagne van het huis is ook meteen de goedkoopste: Moët & Chandon Burt Impérial.

Gekocht door LVMH: 1987

Product: Wijn en sterke drank

Bekend van: Moët & Chandon is een van de meest beroemde champagnes ter wereld. Flessen gaan vanaf zo'n 40 euro over de toonbank. Aan het eind van de jaren '90 en de 'Golden Age of Hip Hop' werd Moët & Chandon vaker genoemd in rapnummers dan Dom Pérignon.

Bron: Investopedia 


Givenchy – Dit luxemerk is in 1952 opgericht door Hubert de Givenchy die vier jaar later als eerste zijn collectie direct aan klanten en pers liet zien in een modeshow. Actrice Audrey Hepburn was zijn muze en droeg zijn kleding zowel in het dagelijks leven als in films.

Gekocht door LVMH: 1988

Type product: Luxe kleding, tassen en accessoires

Bekend van: De little black dress gedragen door Audrey Hepburn in de film 'Breakfast at Tiffany's' uit 1961. Het geldt nog steeds als een stijlvol mode-item dat niet mag ontbreken in een garderobe.

Bron: The Fashion Law, Who What Wear


Sephora – Deze wereldwijde cosmeticaketen werd opgericht in 1969 en werd 30 jaar later overgenomen door LVMH.

Gekocht door LVMH: 1997

Type product: cosmetica

Bekend van: Sephora staat bekend als een van de top cosmeticaketens ter wereld. Het bedrijf heeft meer vestigingen dan zijn rivaal Ulta en het verkoopt verschillende luxemerken, waaronder Fenty Beauty by Rihanna en Kat Von D.

Bron: The Fashion Law


Bulgari – Dit beroemde Italiaanse juwelenmerk, opgericht in 1884, werd door LVMH gekocht voor ruim 6 miljard dollar. De familie Bulgari verkocht hun meerderheidsbelang van 50,4 procent in het merk, in ruil voor een belang van 3 procent in LVMH.

Gekocht door LVMH: 2011

Type product: juwelen

Bekend van: Bulgari is bekend van zijn luxe horloges en diamanten colliers

Bron: The Fahion Law


Christian Dior – LVMH kocht Christian Dior voor 13 miljard dollar. Daarvoor behoorde het tot Groupe Arnault, een privéholding van LVMH-CEO Bernard Arnault.

Gekocht door LVMH: 2017

Type product: Luxe kleding, tassen, accessoires en cosmetica

Bekend van: Dior is vooral bekend om zijn avondjurken en handtassen. Christian Dior schudde in 1947 de modewereld op met zijn 'New Look', een zandlopersilhouet waarbij de taille wordt ingesnoerd. Daar had Coco Chanel in de jaren daarvoor juist korte metten mee gemaakt.

Bron: The Fashion Law


Fenty Beauty by Rihanna & Fenty – Fenty is LVMH's samenwerking met een van de grootste popsterren ter wereld: Rihanna. Ze is de eerste zwarte vrouw die een label heeft gelanceerd met LVMH en de eerste vrouw die een eigen merk heeft onder het luxeconglomeraat.

Gekocht door LVMH: Fenty Beauty by Rihanna 2017, Fenty 2019

Type product: Luxe cosmetica en kleding

Bekend van: In 2017 gooide Rihanna hoge ogen met de lancering van Fenty Beauty by Rihanna, een range foundations in 40 kleuren die inmiddels is uitgebreid naar 50 kleuren. Revolutionair in de cosmetica-industrie die nog niet geënt was op een diversiteit aan huidskleuren.

Bron: NPR, Elle


Lees meer over LVMH: