Luxe draait om beeldvorming. Het moederbedrijf van Louis Vuitton, LVMH, toont weer aan zich daarvan enorm bewust te zijn, want het heeft de Duitse koffermaker Rimowa gekocht voor 640 miljoen euro.

Rimowa is groot geworden met ‘harde’ rolkoffers van aluminium met kenmerkende ribbels. Het is een favoriet onder supersterren als Martha Stewart, Kanye West en Kim Kardashian, Will.i.am, Gwyneth Paltrow en Kate Upton.

LVMH, dat ook eigenaar is van champagnemerk Moët Hennessy, koopt een belang van 80 procent in Rimowa. Daarvoor heeft het Franse luxeconcern 640 miljoen euro over, zo is te lezen in een verklaring.

Rimowa is een pionier op koffergebied en kwam in 1937 met de eerste aluminium-trolley. In 2000 lanceert het Keulse merk een ultralichtgewicht koffer van polycarbon.

De directeur van LVMH Benard Arnault heeft lovende woorden voor Rimowa: “Dit is een merk met unieke erfenis. We delen dezelfde passie voor innovatie en een drang om producten van zeer hoge kwaliteit te bieden, gebaseerd op Europese tradities van ambacht.”

Een zilveren aluminium koffer van Rimowa die mee kan als handbagage kost zo’n 570 euro. Grotere uitvoeringen of de superlicht bagage van polycarbon lopen nog verder op. Die prijzen zijn overigens nog altijd een stuk lager dan Louis Vuitton-tassen van eenzelfde formaat.

rimowa

Foto: Rimowa suitcases in its Boston store. source Darren McCollester/Getty Images for RIMOWA

Een LVMH-woordvoerder zegt in The New York Times dat het bedrijf dit jaar een omzet van zeker 400 miljoen euro verwacht. Rimowa heeft 140 winkels wereldwijd en is daarnaast bij vele honderden dealers te koop.

De 24-jarige zoon van Arnault gaat Rimowa leiden, samen met de zittende CEO Dieter Morszeck, de kleinzoon van Rimowa’s oprichter. Morszeck behoudt de resterende 20 procent van het bedrijf, terwijl Rimowa toegevoegd word aan de galerij van luxemerken als Tag Heuer, Givenchy, Dior, Moët & Chandon, Marc Jacobs en Sephora.

Met de aankoop grijpt 6,5 procent aandeel van de koffermarkt, volgens Euromonitor. Alleen Samsonite, dat eerder luxe koffermerk Tumi inlijfde, zit op het grootste aandeel van 17 procent.

Het lijkt erop dat LVMH met de aankoop van Rimowa een iets bredere basis in de reismarkt wil verwerven – maar niet per se bezuinigt op een luxe uitstraling. Dat al die sterren rondlopen met de producten van het Franse huis, is alleen maar mooi meegenomen.