• De nieuwe Tesla-concurrent Lucid Air is woensdag officieel gepresenteerd. De elektrische auto kan 832 kilometer rijden op een volle accu.
  • Dat komt volgens CEO Peter Rawlinson van Lucid Motors niet alleen door het forse batterijpakket, maar ook efficiënt met energie om te gaan.
  • Lucid Motors wil zijn geavanceerde technologie uiteindelijk delen met andere autofabrikanten, waardoor elektrische auto’s betaalbaarder zullen worden.

Lucid Motors daagt Tesla uit met de nieuwe Air Sedan die woensdag is gepresenteerd. De nieuwe elektrische auto bevat hoogwaardige technologie, die de weg vrij moet maken voor beter betaalbare modellen.

De Air Sedan is de eerste auto van Lucid die direct de concurrentie aangaat met Tesla Model S. De elektrische auto heeft een topsnelheid van 272 kilometer per uur, heeft een actieradius van ruim 830 kilometer en laadt supersnel weer op.

Het voordeligste model kost in de VS 80.000 dollar (ruim 67.000 euro) en komt volgend jaar op de markt.

De Lucid Air is niet bepaald goedkoop, maar CEO Rawlinson gaf woensdag aan dat de achterliggende technologie ook toegepast zal worden in andere modellen.

“We willen dat onze technologie uiteindelijk uitmondt in een beter betaalbaar product”, zei hij tijdens een virtuele presentatie van de Lucid Air.

Voordat Rawlinson werd benoemd tot topman van Lucid, leidde hij de ontwikkeling van de Tesla Model S. Eerder werkte hij ook bij Lotus en Jaguar. 

Een van de topprioriteiten van Lucid bij het ontwerp van de Air was om zowel de auto zelf als het productieproces zo efficiënt mogelijk te maken. Rawlinson zei tegenover Business Insider dat efficiëntie heel diep in de vezels van het bedrijf zit.

Lees ook op Business Insider

Lucid Air wil technologie uiteindelijk delen

Ook concurrenten hameren op efficiency, zoals Volkswagen met zijn elektrische platform MEB, maar voor Lucid is het echt de sleutel. Het is het geheime recept voor de grote actieradius waarmee de Air ruimschoots de Tesla Model S aftroeft.

Rawlinson heeft een grote afkeer van bedrijven die grote accu’s in hun auto’s stoppen en het daar bij laten. “Er is een soort blinde focus op accu’s. Dat is echt onzin”, zegt hij. “Een ruime actieradius heeft alles te maken met efficiëntie.” 

Lucid heeft de aandrijflijn zo klein mogelijk gemaakt. Daar heeft de Air ook zijn ruime interieur aan te danken. Volgens Rawlinson is zijn technologie 17 procent efficiënter dan die van de naaste uitdagers. “We hebben geavanceerdere technologie dan Tesla”, stelt hij.

De efficiency van Lucid uit zich op twee manieren. De autoproducent biedt een enorme actieradius met een kleinere aandrijflijn én is ook in staat de auto’s massaal te produceren. “Het productieproces wordt door computers gecontroleerd, dus onze ontwerpen zijn heel consistent”, licht Rawlinson toe.

De accu van Lucid kan ook op grotere schaal worden geproduceerd “dan wat dan ook in de sector”, zegt Rawlinson. Daarmee gaan de kosten omlaag, met als uiteindelijke doel de technologie te delen.

“Als de kosten eenmaal naar beneden zijn gegaan, is er een multiplier-effect voor alle kosten”, zegt Rawlinson. “Ik denk dat onze technologie op termijn door alle autoproducenten gebruikt kan worden.”

Het idee dat autofabrikanten samenwerken bij de productie van elektrische auto’s is niet nieuw. Ford en Volkswagen hebben al enige tijd een samenwerkingsverband en onlangs kondigden Honda en General Motors ook aan de handen ineen te slaan. Dat levert besparingen op voor de productiekosten, het ontwerpproces en onderzoek en ontwikkeling. 

De ambities van Lucid geven autoproducenten een andere optie, waardoor consumenten hopelijk kunnen profiteren van beter betaalbare elektrische auto’s.

Lees meer over elektrische auto’s: