• De Chinese influencer Austin Li Jiaqi, ook wel bekend als de ‘Lipstick King’, verkocht voor ongeveer 1,4 miljard euro aan producten in slechts 12 uur tijd.
  • Hij was aan het livestreamen op Taobao, het winkelplatform van Alibaba, om het Chinese winkelseizoen in te luiden.
  • De ontknoping van deze periode, Vrijgezellendag op 11 november, is vergelijkbaar met Black Friday in westerse landen.

Er zijn nog drie weken te gaan tot China’s jaarlijkse megashopping event op 11 november, maar een van de grootste Chinese livestreamers heeft nu al voor omgerekend zo’n 1,4 miljard euro aan producten verkocht.

Tijdens een 12 uur durende livestream op woensdag, waarmee e-commerce gigant Alibaba het winkelseizoen inluidde op zijn winkelplatform Taobao, lukte het ‘Lipstick King’ Austin Li Jiaqi om voor 10,7 miljard Chinese yuan (1,4 miljard euro) aan producten te verkopen, zo meldde de krant China’s Economic Daily.

Lees ook: Dit is ‘Lipstick King’, een 28-jarige influencer uit China die miljoenen per maand verdient en waar merken doodsbang voor zijn

De verkochte producten variëren van Shiseido huidverzorging tot Apple AirPods, aldus Bloomberg.

Li zei op Weibo, de Chinese tegenhanger van Twitter, dat zijn livestream 250 miljoen keer is bekeken.

Een andere top livestreamer, Viya, verkocht tijdens haar 14 uur durende marathon voor ongeveer 8,3 miljard Chinese yuan (1,1 miljard euro) aan producten.

Door de enorme aantallen gebruikers lag de Taobao-app tijdens het landelijke pre-order evenement zelfs tijdelijk plat.

Chinese winkelplatforms haalden in 2021 op Vrijgezellendag een recordomzet van omgerekend 115 miljard dollar, veel meer dan de 4,8 miljard dollar die het Amerikaanse Amazon in 2020 met Black Friday en Cyber Monday ophaalde.

LEES OOK: 3 redenen waarom de groei van China dramatisch kan vertragen, net als Japan in de jaren ’90 overkwam