• Medewerkers van LinkedIn hebben deze week vrij gekregen om even bij te komen.
  • Het bedrijf wil hiermee burn-outs voorkomen onder de zestienduizend werknemers.
  • De voortslepende coronacrisis laat volgens eigen onderzoek zien dat LinkedIn-medewerkers even moeten opladen en uitrusten.

‘WhatsApp-notificaties staan uit’, leest de inforegel bij een van de Nederlandse contactpersonen bij LinkedIn.

Het ziet ernaar uit dat de medewerkers van het professionele sociale medium het beste maken van het weekje vrij dat ze hebben gekregen van hun werkgever.

Vorige week maakte LinkedIn bekend dat het merendeel van de 15.900 medewerkers tussen 5 en 9 april verplicht vrij krijgt. Dit besluit is onderdeel van een initiatief om burn-outs binnen het bedrijf te voorkomen en werknemers even op adem te laten komen.

Bron: LinkedIn/Marcel Molenaar
Bron: LinkedIn/Marcel Molenaar

Een kleine kern van LinkedIn-medewerkers blijft aan het werk om het platform draaiende te houden, maar houdt een extra week vakantie tegoed om later op te nemen.

Corona hakt er ook in bij LinkedIn

LinkedIn kwam tot het besluit om de werknemers vrij te maken op basis van conclusies uit een onderzoek naar hun welzijn. De coronapandemie heeft, zoals bij zoveel mensen, nogal wat impact gehad op de fysieke en mentale gezondheid van de medewerkers van LinkedIn.

"Ik denk dat het gewicht van de pandemie zijn tol begon te eisen", vertelde HR-manager Teulia Hanson van LinkedIn tegen CNN.

Maar wat kan je als bedrijf doen om worstelende werknemers in een pandemie die verplicht thuiszitten te helpen? Ze een weekje vakantie geven, dachten ze bij LinkedIn.

"We wilden iets van grote waarde geven aan onze medewerkers", aldus Hanson. "En wat mensen in deze situatie het meest waarderen is tijd. Tijd om collectief even weg te stappen van het werk."

Want nu iedereen vrij is, zijn er ook geen vergaderingen of belangrijke e-mails die je mist. Geen FOMO en geen deadlines. In de laatste week van december kregen de LinkedIn-werknemers ook al massaal vrij. Dat had zo'n goed effect op de productiviteit en de werkmoraal dat het experiment voor herhaling vatbaar bleek.

LinkedIn doet het wel goed door de crisis

LinkedIn zag het afgelopen jaar het gebruik en de inkomsten stijgen door de coronapandemie. Eind januari presenteerde het bedrijf, onderdeel van Microsoft, de laatste kwartaalcijfers.

In de laatste drie maanden van afgelopen jaar stegen de inkomsten bij LinkedIn met 23 procent. De engagement op het platform nam met 48 procent toe.

LinkedIn profileert zich in de coronacrisis onder meer als plek om mensen aan een baan te helpen door profielen toegankelijker te maken, te investeren in trainingen op het platform en zich in te zetten voor sociale kwesties als racisme en gelijke lonen.

Het bedrijf denkt echter niet alleen aan de gebruikers aan de buitenkant, maar ook aan de werknemers aan de binnenkant. De extra week vakantie is onderdeel van een breder plan om de negatieve effecten van thuiswerken tegen te gaan.

LinkedIn-managers krijgen al extra training om tekenen van burn-outs te herkennen, en er zijn plannen om vanaf september een deel van de werknemers op een veilige manier op kantoor te laten werken. Als ze dat willen tenminste. LinkedIn wil in de toekomst flexibel blijven met thuiswerken.

Luister ook: Podcast The Next Move met Lieke Schepers (Yacht) en Marcel Molenaar (LinkedIn): ‘Herstel van de vraag naar professionals is ingezet’