• Door een tweede besmettingsgolf en een nieuwe gedeeltelijke lockdown krijgt de samenleving binnen zes maanden mogelijk te kampen met een massale uitval onder werknemers.
  • Verschillende onderzoeken tonen aan dat werkomstandigheden verslechteren en interventie nodig is.
  • Ellen Botman, expert op het gebied van stress-interventies en CEO van Happy Brain Clinics, deelt vijf tips die werkgevers en managers helpen om coronagerelateerde burn-outs te voorkomen.

Door een tweede besmettingsgolf en een nieuwe gedeeltelijke lockdown krijgt de samenleving binnen zes maanden mogelijk te kampen met een massale uitval onder werknemers.

Het gaat om vier miljoen verborgen burn-outs, zo bleek uit eerder onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out (NCPSB). “In de aanloop naar een burn-out kun je nog heel goed interveniëren”, zei NCPSB-voorzitter Theo Immers in augustus. “Wacht je daar te lang mee, dan ben je een werknemer minstens een jaar kwijt.”

Ook vakbond CNV slaat nu alarm door te wijzen op de stijgende werkstress, minder werkplezier en een grimmigere werksfeer. CNV-voorzitter Piet Fortuin sluit zich aan bij Immers door te pleiten voor een noodhulpfonds “om vertrouwenspersonen, leidinggevenden en HR-managers bij te scholen in deze nieuwe problematiek”.

“Een burn-out heeft nooit één oorzaak, maar is altijd een combinatie van verschillende factoren”, zegt Ellen Botman, expert op het gebied van stress-interventies en CEO van Happy Brain Clinics.

“De coronacrisis zorgt er onder meer voor dat mensen zich zorgen maken over hun baan, geldzorgen hebben en tegelijkertijd met een andere thuissituatie te maken krijgen. We moeten nu in actie komen om corona-burn-outs te voorkomen.”

Werkgevers kunnen een rol spelen in het voorkomen van uitval door bepaald gedrag te stimuleren of enkele maatregelen te nemen. Botman deelt vijf tips die werkgevers en managers helpen om coronagerelateerde burn-outs te voorkomen.

Tip 1: Simuleer reistijd met een wandeling

Alhoewel menig persoon blij zal zijn met de weggevallen reistijd, laat Botman weten dat uit nieuw onderzoek blijkt dat je immuunsysteem een flinke boost krijgt van twintig minuten aaneengesloten beweging per dag.

Lees ook op Business Insider

Volgens haar zouden thuiswerkende collega’s daarom moeten worden aangemoedigd om voor en na de werkdag een wandeling te maken. De scheiding die daarmee tussen privé en werk ontstaat, komt het stressniveau ten goede.

Tip 2: Laat targets los, geef vertrouwen

Een effectieve manier om volgens Botman stress te verminderen, is het loslaten van targets. Volgens haar zijn, vanwege de natuurlijke drang van werknemers om een bijdrage te willen leveren, zulke doelstellingen ook overbodig. Wanneer onderlinge competitie plaatsmaakt voor een positieve benadering, ontstaat vertrouwen.  

Tip 3: Monitor en grijp in waar nodig

Het merendeel van de mensen met een burn-out zag deze zelf niet aankomen. Daarom is het volgens Botman belangrijk om collega’s aan te moedigen om aan de bel te trekken wanneer ze doorhebben dat een collega chaotischer wordt, slechter kan relativeren of een korter lontje heeft.

Tip 4: Houd rekening met verschil tussen man en vrouw

Een verschil in hormonen leidt tot een andere omgang met stress. Terwijl voor mannen geldt dat ze stress het beste verwerken door inspanning, werkt voor vrouwen juist ontspanning het beste. Volgens Botman moeten werkgevers dit bij werknemers stimuleren.

Tip 5: Zorg voor balans op de werkplek

Tot slot is het goed om als werkgever na te gaan of werknemers werk doen dat bij ze past en waar ze energie van krijgen. Passen de taken van een persoon bij zijn of haar talent? Ook erkenning en acceptie van iemands beperkingen en waardering voor iemands talenten spelen hierbij een rol.  

LEES OOK: Bedrijven in Nederland gaan over tot compensatie voor thuiswerken – vergoeding voor inrichting thuiswerkplek loopt op tot €750