• De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini wacht voorlopig met het volledig elektrisch maken van zijn sportwagens.
  • Volledig elektrische supercars “verkopen tot nu toe niet”, heeft Lamborghini-baas Stephan Winkelmann gezegd in een interview met persbureau Bloomberg.
  • Zoals het er nu naar uitziet, zal het eerste volledig elektrische model op zijn vroegst in 2028 op de markt komen.
  • Lees ook: Elektrische auto thuis opladen: dit zijn de 10 duurste en goedkoopste landen

De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini wacht voorlopig met het volledig elektrisch maken van zijn sportwagens. Volgens Lamborghini-baas Stephan Winkelmann is het op zich geen probleem om snelle elektrische auto’s te produceren. Alleen emotionele aspecten, zoals het brullende geluid van de V10-motor van de Huracan, kunnen niet zomaar worden nagebootst.

Volledig elektrische supercars “verkopen tot nu toe niet”, heeft Winkelmann gezegd in een interview met persbureau Bloomberg. “Het is nog te vroeg en we moeten in de toekomst afwachten of en wanneer dit gaat gebeuren.”

Lamborghini, dat vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan 10.000 van zijn exclusieve auto’s verkocht, is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen. Winkelmann zei in maart dat er voor de Revuelto zelfs een wachttijd is van twee jaar.

Eerste volledig elektrische Lamborghini niet eerder dan 2028

Maar zoals het er nu naar uitziet, zal het eerste volledig elektrische model op zijn vroegst in 2028 op de markt komen. Daarmee loopt Lamborghini achter op aartsrivaal Ferrari, die vastberaden is om eind volgend jaar al zijn eerste elektrisch aangedreven sportauto te onthullen.

Voor fabrikanten van exclusieve sportauto's is de overstap naar elektrisch niet verplicht door regelgeving. Deze kleinere producenten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in onder meer Europa. De Europese Unie stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen.

Lamborghini, dat onderdeel is van het Volkswagen-concern, is volgens Winkelmann wel bezig de toeleveringsketen en het productieproces te herzien.

Het doel is om tegen 2030 Lamborghini's te produceren met 40 procent minder CO2-uitstoot dan momenteel. Bij de ontwikkeling van synthetische brandstoffen profiteert Lamborghini tevens van de inspanningen van Porsche, dat ook tot Volkswagen behoort.

LEES OOK: Bekijk de Lamborghini Revuelto, de eerste plug-in hybride van het merk