Klanten van KLM en Transavia kunnen nu toch hun voucher inwisselen voor geld bij een geannuleerde vlucht.

De regeling geldt voor alle klanten, ook die een ticket voor 15 mei hadden geboekt.

Passagiers hebben wettelijk gezien recht op geld terug als een vlucht niet doorgaat. KLM en Transavia gaven tot nu toe alleen tegoedbonnen.

Na veel kritiek van de Europese Commissie en de Consumentenbond gaan beide luchtvaartmaatschappijen door de knieën.

Alle klanten van KLM en Transavia die vanwege het uitvallen van een vlucht door de coronacrisis een voucher kregen, kunnen deze omruilen voor cash geld.

Ook klanten die voor 15 mei een ticket hadden geboekt, kunnen de ontvangen voucher inwisselen voor contanten. Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor tickets met een datum na die tijd.

De luchtvaartmaatschappijen benadrukken dat gezien de omvang van de crisis en het aantal annuleringen, het langer duurt dan normaal om de transacties te verwerken. Ook bij zusterbedrijf Air France wordt de ruimhartige regeling van kracht.

Tik op de vingers van de Europese Unie

Nederland kreeg halverwege mei een tik op de vingers van de Europese Unie vanwege de voucherkwestie.

Nederlandse vliegmaatschappijen keerden alleen een tegoedbon uit bij een geannuleerde vlucht, die pas na een jaar kon worden ingewisseld voor contant geld. Dat ging in tegen het EU-passagiersrecht. Gedupeerde reizigers moeten kunnen kiezen tussen een omgeboekte vlucht en geld terug. 

Minister Van Nieuwenhuizen was echter van plan een oogje toe te knijpen, omdat terugbetaling veel luchtvaartmaatschappijen in problemen zou kunnen brengen. Maar de Europese Commissie wees twaalf landen, waaronder Nederland, op de regels.

In de weken daarna trok de Consumentenbond veelvuldig aan de bel. "Op alle mogelijke manieren is de luchtvaartmaatschappijen al duidelijk gemaakt wat de regels zijn", aldus directeur Sandra Molenaar. "Deze bedrijven hebben lak aan de regels. Wat ons betreft is de tijd rijp voor strenge handhaving."

Vouchers zijn geldig tot eind 2021

KLM, Transavia en Air France binden nu in. In het geval van annuleringen van vluchten door de luchtvaartmaatschappij kunnen klanten nu kiezen tussen het boeken van een nieuwe vlucht, een voucher of een cash terugbetaling, ongeacht de annuleringsdatum van hun vlucht.

Voor mensen die kiezen voor een voucher, betekent dit bij KLM en Air France dat de waarde daarvan met maximaal 15 procent wordt opgewaardeerd. Die regeling blijft bestaan.

KLM en Transavia benadrukken dat er steeds meer vluchten uitgevoerd worden. Alle vouchers zijn geldig tot eind 2021.

De extra waarde kan worden toegepast als de nieuwe tickets worden geboekt en uitgegeven tot 31 oktober dit jaar voor vluchten die vertrekken tot 15 juni volgend jaar.

Consumentenbond eist opheldering van Transavia over annuleringen

De Consumentenbond kreeg eerder veel meldingen binnen over annuleringen van vliegreizen bij Transavia, dat sinds 4 juni weer naar vakantielanden vliegt. Soms worden vluchten al binnen 24 uur na boeking geschrapt, stelt de belangenorganisatie.

Gedupeerde klanten hebben vervolgens veel moeite om de maatschappij te bereiken, en kunnen soms alleen tegen hogere kosten omboeken.

In e-mails van Transavia over annuleringen worden klanten bovendien niet gewezen op hun rechten, terwijl dit verplicht is. Hierin wordt volgens de Consumentenbond ook niet de optie aangeboden om geld terug te vragen voor geschrapte vluchten, hoewel dat wel moet.

Volgens de belangenvereniging zou de budgetmaatschappij daarmee in strijd met Europese regels hebben gehandeld.

Transavia belooft op korte termijn te antwoorden op de brief van de Consumentenbond die tekst en uitleg wil. Met de ruimhartige voucherregeling zijn volgens een woordvoerster van Transavia al wel de nodige plooien gladgestreken.

Lees meer over de luchtvaart: