KLM schrapt de komende jaren 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen. Daarbij zullen zo’n 1.500 mensen worden ontslagen.

De luchtvaartmaatschappij voert door de coronacrisis nog maar een fractie van het aantal vluchten van vorig jaar uit en moet inkrimpen om de kosten te verlagen.

Eind oktober wil KLM een plan klaar hebben, inclusief een loonverlaging voor het personeel. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

CNV vindt de reorganisatieplannen niet rechtvaardig. Het stoort de vakbond dat personeel met lagere inkomens ook salaris in moet leveren. FNV eist dat bij KLM niemand gedwongen wordt ontslagen.

Dat KLM inkrimpt door de coronacrisis was al bekend. Nu heeft de luchtvaartmaatschappij definitief getallen geplakt op de reorganisatie.

De komende jaren verdwijnen tussen de 4.500 en 5.000 banen bij KLM en haar dochterbedrijven, maakte het bedrijf vrijdag bekend. Daarbij zullen zo’n 1.500 mensen worden ontslagen.

Dat aantal komt boven op de KLM-medewerkers die gebruikmaakten van de vrijwillige vertrekregeling (1.500 voltijdsbanen), de uitzendkrachten en mensen met een aflopend contract die al moesten vertrekken (2.000 voltijdsbanen) en de medewerkers die dit jaar en volgend jaar met pensioen gaan (500 voltijdsbanen).

Lees ook op Business Insider

De gehele KLM-groep, inclusief KLM Cityhopper, Martinair en Transavia, bestaat op dit moment uit 33.000 voltijdsbanen. In de loop van 2021 moeten dat er 28.000 worden. Als de reisbranche langer in het slop blijft zitten dan verwacht, houdt KLM de optie open om nog meer banen te schrappen.

KLM wil eind oktober een uitgewerkt plan klaar hebben liggen

De banen verdwijnen bij alle groepen KLM-personeel. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij met de bonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel in gesprek moet om een sociaal plan vast te stellen.

Die gesprekken beginnen wat KLM-topman Pieter Elbers betreft zo snel mogelijk, al beseft hij dat het geen makkelijk traject wordt. “We streven naar zo veel mogelijk baanbehoud, maar de brute realiteit is dat we helaas wel actie moeten ondernemen.”

De luchtvaartbranche heeft namelijk harde klappen gekregen door de coronacrisis, geeft Elbers aan. Niet alleen is er simpelweg te veel personeel, de luchtvaartmaatschappij moet ook de kosten terugdringen. “Dit zijn nog maar de contouren van het plan”, zegt de KLM-topman.

Eind oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, inclusief de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

Piloten drie minimaal drie keer modaal verdienen moeten tot 20 procent loon inleveren. Voor lonen vanaf modaal gelden lagere percentages, lineair oplopend tot 20 procent.”

CNV: reorganisatie KLM is niet rechtvaardig

Vakbond CNV opent in een eerste reactie alvast de onderhandelingen. De reorganisatieplannen die KLM in grote lijnen heeft uitgezet zijn niet rechtvaardig, aldus de vakbond. Het stoort CNV dat in die plannen personeel met lagere inkomens ook al salaris zouden moeten inleveren.

CNV erkent dat ingrijpen nodig is, nu KLM door de coronacrisis nog maar een fractie van het aantal vluchten van vorig jaar uitvoert. “Maar de accenten die KLM legt in zijn reorganisatie-aanpak stroken vooralsnog onvoldoende met het beeld van rechtvaardigheid zoals wij dat hebben.”

Volgens CNV-bestuurder Michiel Wallaard wil de luchtvaartmaatschappij personeel dat een modaal inkomen verdient ook al salaris inlevert. De vakbondsman wil zelf liever dat van loonoffers pas sprake is bij werknemers die anderhalf keer een modaal inkomen hebben.

Wallaard stelt ook dat KLM als kostenmaatregel een loonsverhoging voor augustus wil uitstellen. “Maar wat betekent dit voor mensen die de komende tijd hun baan verliezen? Het betekent een lagere WW-uitkering.”

FNV eist dat bij KLM niemand gedwongen wordt ontslagen. “Nu we de aantallen gezien hebben, denken we dat de boventalligheid van personeel zeker oplosbaar is via andere wegen dan gedwongen ontslag”, zegt Birte Nelen, FNV-bestuurder voor cabinepersoneel.

FNV ziet er naar eigen zeggen ook op toe dat werknemers met een vast contract die vertrekken niet worden vervangen door personeel met een flexcontract. “Dan stoppen we acuut met meedenken.”

Lees meer over de luchtvaart: