De iconische Boeing 747 vierde afgelopen januari zijn vijftigste verjaardag.

Maar het einde nadert, want steeds meer luchtvaartmaatschappijen ruilen hun Jumbojets in voor zuinigere toestellen. De coronapandemie heeft die trend versneld.

Volgens persbureau Bloomberg stopt Boeing in 2023 helemaal met de productie van de 747.

Boeing stopt in 2023 met de productie van zijn iconische 747-toestel, meldde persbureau Bloomberg vorige week. Er is steeds minder vraag naar het inmiddels ruim vijftig jaar oude model.

De Boeing 747 was de eerste viermotorige jet met twee verdiepingen voor passagiers. Hij heeft veel bijnamen, zoals Jumbojet, ‘Queen of the Skies’ en zelfs ‘Humpback’.

Boeing ontwikkelde het toestel halverwege de jaren zestig als vervolg op de populaire en eveneens viermotorige Boeing 707.

Met de destijds snel toenemende vraag naar vliegreizen bood de Boeing 747 luchtvaartmaatschappijen extra capaciteit, een groter bereik en meer ruimte voor comfort zoals lounges en bars.

Lees ook op Business Insider

De Boeing 747 maakte in 1969 zijn eerste vlucht, maar werd op 22 januari 1970 echt in gebruik genomen door Pan American World Airways.

Een duik in de geschiedenis van de Boeing 747.


Al snel nadat de Boeing 707 in de jaren zestig zijn intrede had gedaan, waren luchtvaartmaatschappijen op zoek naar nog grotere en betere vliegtuigen.

Een Boeing 707 van Pan American. Foto: AP

Boeing gebruikte de kennis die was opgedaan bij de aanbesteding van een widebody-vliegtuig voor het leger om een nieuw model te ontwerpen.

De bouw van een Boeing 747 in de fabriek in Everett in de Amerikaanse staat Washington. Foto: Dennis Oulds/Central Press/Getty

Bron: Boeing


Er werkten meer dan 50.000 mensen aan het project in de fabriek in Everett in de Amerikaanse staat Washington. De fabriek was zo groot dat hij zijn eigen postcode kreeg. Het team werd The Incredibles genoemd.

De bouw van een Boeing 747 in de fabriek in Everett in de Amerikaanse staat Washington. Foto: Barry Sweet/AP

Bron: Boeing


Het eindresultaat van het project was de Boeing 747-100, de eerste viermotorige jet met twee verdiepingen voor passagiers.

De eerste vlucht van de Boeing 747. Foto: Bettmann/Getty

Het publiek had nog nooit zoiets gezien.

De presentatie van de eerste Boeing 747. Foto: SSPL/Getty

De eerste passagiersvlucht op 22 januari 1970 van New York naar Londen luidde een nieuw tijdperk in voor de luchtvaart.

Een Boeing 747 van Pan Am arriveert voor het eerst in Londen. Foto: Rolls Press/Popperfoto/Getty

Het toestel gold als statussymbool voor luchtvaartmaatschappijen met extra mogelijkheden voor allerlei luxe.

Eerste klas-passagiers in een BOAC Boeing 747 Jumbojet krijgen hun lunch geserveerd. Foto: Fox Photos/Getty Images

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruikten het bovendek destijds voor bars, lounges en restaurants.

De eerste Boeings 747 hadden lounges, bars en zelfs restaurants in het bovendek. Foto: Getty/Bettmann / Contributor

Het waren exclusieve plekken waar passagiers de tijd die een lange intercontinentale vlucht in beslag neemt, prettig konden doorkomen.

Lufthansa 747 lounge. Foto: Hutmacher/ullstein bild/Getty

Het toestel stelde luchtvaartmaatschappijen in staat om meer mensen verder te vervoeren. De standaardcapaciteit van de Boeing 747 groeide naar meer dan 300 passagiers.

Een Boeing 747 van British Airways. Foto: REUTERS/Toby Melville

Het bereik van het toestel nam in de loop der jaren toe, waarbij de 747-400 zo’n 13.000 kilometer kon vliegen en New York via directe vluchten met vrijwel alle continenten kon verbinden.

Een Boeing 747-400 van Thai International Airways Boeing 747-400. Foto: Fabrizio Gandolfo/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Bron: Boeing


Als bewijs van de populariteit van de Jumbojet produceerde Boeing in de loop der jaren heel wat varianten op het oorspronkelijke model. Na de 747-100 kwam de 747-200…

Foto: Een Boeing 747-200 vrachttoestel.

…de 747SP…

Foto: Een Boeing 747SP van South African Airways.

…de 747-300…

Een Boeing 747-300 van Air France. Foto: aviation-images.com/Universal Images Group/Getty

…de 747-400…

Foto: A Japanese government Boeing 747-400.

…de 747-8i…

Foto: Een VIP Boeing Business Jet 747-8i.

…en de 747-400LCF Dreamlifter.

Foto: Een Boeing 747-400LCF Dreamlifter.

De Boeing 747 wordt gebruikt als passagiers- en vrachtvliegtuig, en ook voor militaire doeleinden.

Foto: Een Boeing 747 vrachttoestel.

De 747 heeft veel van zijn concurrenten overleefd, waaronder de net zo iconische Concorde.

British Airways vloog met zowel de Boeing 747 als de Concorde. Bron: REUTERS

De Boeing 747 bleef lange tijd ongeëvenaard totdat Airbus de A380 presenteerde.

Een Airbus A380. Source: REUTERS/Pascal Rossignol

Met de opkomst van energiezuinige en tweemotorige toestellen als de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 XWB is de vraag naar viermotorige vliegtuigen als de 747 en A380 flink afgenomen. Ondanks alle moeite die Boeing heeft gestoken in de grote en veel modernere 747-8i.

Een Boeing 747-8i bij de luchtshow van Parijs. Foto: Pascal Rossignol/Reuters

Bij veel maatschappijen is de 400-variant (bijna) met pensioen. Maar een handjevol wordt vervangen door de 747-8i.

Een 747-400 van Air China. Foto: AP

Er zijn maar drie maatschappijen die de Boeing 747-8i hebben aangeschaft voor passagiersvluchten: Korean Air…

Foto: Steve Parsons/Getty

…Lufthansa…

Foto: Een Lufthansa Boeing 747-8i.

…en Air China.

Foto: Een Boeing 747-8i van Air China.

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben de 747 inmiddels uit hun vloot genomen. United Airlines en Delta Air Lines waren de laatste twee die er nog mee vlogen.

De laatste passagiersvlucht van een Boeing 747 van United Airlines. Foto: Yichuan Cao/NurPhoto/Getty

Twee belangrijke Europese maatschappijen hebben nog geen afscheid genomen van het iconische toestel: British Airways…

Foto: Een Boeing 747-400 van British Airways.

…en Lufthansa.

Foto: Een Boeing 747-8i van Lufthansa.
 

De uitbraak van het coronavirus heeft het pensioen van de 747 versneld. Zoals bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas…

Foto: Een Boeing 747-400 van Qantas.

…Virgin Atlantic Airways…

Foto: Een Boeing 747-400 van Virgin Atlantic.

…en KLM.

Foto: Een Boeing 747-400 van KLM.

De bekendste Jumbojet is waarschijnlijk de Air Force One, een aangepaste Boeing 747-200 waar de president van de Verenigde Staten mee vliegt.

De Air Force One met president Donald Trump aan boord komt aan in West Palm Beach. Foto: YURI GRIPAS/Reuters

The 747-8i wordt het laatste model van de serie, nu Boeing in 2023 stopt met de productie van de legendarische Jumbojet.

Foto: Een Boeing 747-8i van Korean Air.

Bron: Bloomberg


De ‘Queen of the Skies’ nadert het einde van haar regeerperiode en zal  herinnerd worden als boegbeeld van de luchtvaartindustrie in de afgelopen vijftig jaar.

Foto: A British Airways Boeing 747-400. Source: REUTERS/Toby Melville

LEES OOK: Deze 5 toestellen gebruiken KLM en anderen als alternatief voor de Boeing 747