• Het spreekwoord ‘de klant is koning’ is relevanter dan ooit. Maar die klant heeft inmiddels wel heel veel wensen en behoeften.
  • Een CRM-systeem helpt je de verwachtingen waar te maken.
  • Benieuwd hoe? Dat bespreken we in dit artikel.

Eén klacht op social media kan reden zijn voor jarenlange negatieve publiciteit. Daarom is het zaak iedere klant als koning te behandelen.  

En daar komt nogal wat bij kijken. Zo willen consumenten niet alleen een goed product voor een degelijke prijs, maar hebben ze ook verwachtingen van de ondernemer. Klanten willen een attente, alerte en geïnformeerde ondernemer die altijd een goede service biedt.

CRM-systemen maken het voor elke ondernemer mogelijk om aan deze wensen te voldoen. Benieuwd hoe? Dat bespreken we hieronder.   

De attente ondernemer

Door verjaardagen, jubilea en andere belangrijke klantdata op te nemen in je CRM-systeem, word jij de meeste attente ondernemer van Nederland. En dat loont zich.

De alerte ondernemer

Door de integratie van social media in je CRM-system (SCRM), zie jij direct wanneer er over jou of je bedrijf geschreven wordt.

Als er zich dan toch eens een online klacht voordoet, heb je de mogelijkheid de brand te blussen voordat deze om zich heen slaat.

De geïnformeerde ondernemer

Alle contactmomenten met je klant staan overzichtelijk in je CRM-systeem vermeld.

Lees ook op Business Insider

Door ook persoonlijke informatie te noteren én hiernaar te handelen, zoals vragen hoe de vakantie op Mallorca was, zal je klant het gevoel krijgen er echt toe te doen.

Ook hier komt SCRM weer om de hoek kijken, want hoe meer jij op de hoogte bent van wat jouw klant bezighoudt, hoe beter je hierop kan inspelen.

De constante ondernemer

Je wilt als ondernemer de consument een constante klantbeleving geven, ongeacht het door de klant gekozen medium (telefoon, chat, sociale media). Een omnichannelstrategie wordt dan ook gezien als dé manier om je bedrijf te verzekeren van een toekomst.

Een online CRM-systeem helpt je hierbij door het overzicht te bewaren, zelfs wanneer er sprake is van verschillende contactmoment en kanalen.

 

Waarom is dit zo belangrijk? Uit onderzoek blijkt dat het laatste contactmoment met je klant het belangrijkste is voor de waardering die de klant voor je heeft. Eén keer scoren en het er vervolgens bij laten heeft dus geen zin; je klantenservice zal altijd in orde moeten zijn.

Nieuwsgierig geworden en wil je weten wat een CRM-systeem voor jou kan betekenen? Maak gebruik van de Appwiki CRM-vergelijker en vind eenvoudig de software die bij jou past.