• AiFi heeft in Shanghai de grootste supermarkt ter wereld geopend waar klanten niet langs een kassa hoeven.
  • Het softwarebedrijf volgt met camera’s en AI welke producten klanten pakken en maakt automatisch een digitale rekening.
  • CEO Steve Gu van AiFi legt aan Insider uit hoe het werkt.

Het Amerikaanse tech- en softwarebedrijf AiFi heeft de grootste kassaloze winkel ter wereld geopend in Shanghai waar camera’s en computers alle aankopen registreren.

Dankzij de camera’s in de winkel van ruim 370 vierkante meter kunnen klanten in en uit lopen zonder langs een kassa te hoeven.

“Mensen kunnen letterlijk een winkel binnenlopen, producten pakken en daarna weer vertrekken”, zegt CEO Steve Gu van AiFi tegen Insider.

AiFi is in 2016 opgericht door Gu en zijn compagnon Ying Zheng, beiden oud-werknemers van Apple en Google. De techstartup werkt samen met grote supermarktketens zoals Ahold Delhaize en het Franse Carrefour. Albert Heijn deed in Nederland al proeven met kassaloze winkels, waarbij de software van AiFi werd gebruikt.

Autonome winkels hebben de laatste jaren wereldwijd het nieuws gehaald, met name dankzij Amazon Go. AiFi is volgens Gu anders, omdat het zelf geen retailer is. Het is een softwarebedrijf en verkoopt zijn AI-technologie aan retailers die dat in hun winkels kunnen gebruiken, terwijl de Amazon Go-winkels door Amazon zelf worden uitgebaat.

Daar waar Amazon Go volgens Gu een “binaire ervaring” biedt, waar klanten een autonoom systeem moeten gebruiken en een QR-code moeten scannen om de winkel binnen te komen, vertrouwt AiFi volledig op camera’s.

AiFi gebruikt de camera’s om de bewegingen van klanten in de winkel te volgen. Die detecteren wanneer mensen een product pakken, zodat hun virtuele winkelmandje automatisch wordt bijgewerkt. Als klanten eenmaal de winkel verlaten, krijgen ze via de AiFi-app automatisch een digitale rekening.

Lees ook op Business Insider

Als klanten het kassaloze systeem willen gebruiken hoeven ze alleen maar hun creditcard te scannen of hun AiFi-app activeren als ze naar binnen gaan. Andere winkels – en AiFi zelf eerder ook – gebruiken ook sensoren in de schappen om te registreren welke producten klanten pakken.

Door alleen camera’s te gebruiken kan AiFi de installatiekosten met 60 procent terugdringen zonder dat de nauwkeurigheid van de kassabon daaronder lijdt, zegt Gu.

Autonome winkels hebben minder personeel nodig en minder ruimte voor kassa’s

AiFi verkoop zijn software aan retailers die het kunnen gebruiken in nieuwe of al bestaande winkels en dat ook kunnen integreren in hun eigen systemen. Het bedrijf verkoopt ook voorgebouwde winkels die in onderdelen in grote containers vervoerd kunnen worden en waar de software van AiFi al is geïnstalleerd.

Door hun winkels autonoom te maken, hebben retailers minder personeel nodig en minder ruimte voor kassa’s of andere vormen van controle. Daardoor kunnen ze met kleinere winkels uit en dat bespaart een hoop geld.

Maar AiFi adviseert niet om mensen helemaal te vervangen door computers en camera’s, zegt Gu tegen Insider. Volgens hem kunnen bedrijven hun winkelpersoneel dankzij de technologie flexibeler inzetten en ervoor kiezen zich veel meer te focussen op klantenservice.

AiFi stelt de “hoogste standaarden van de sector” te hebben wat betreft productherkenning, het volgen van winkelende klanten en de nauwkeurigheid van de rekening.

AiFi CEO Steve Gu
Medeoprichter Steve Gu van AiFi. Foto: AiFi

Het systeem stelt winkeliers ook in staat om informatie te verzamelen over zowel individuele klanten als klantgedrag in het algemeen, zoals hoeveel tijd ze een product bekijken voordat ze het van het schap pakken.

Door maatwerk aan te bieden kunnen retailers “de winkelervaring helemaal aan hun merken aanpassen”, zegt Gu.

De pandemie heeft de behoefte aan autonoom winkelen versneld

Vanwege de pandemie beseffen mensen zich veel meer de “noodzaak” van contactloos winkelen, legt Gu uit. Hierdoor is de opmars van autonoom winkelen versneld, want klanten vermijden niet alleen contact met de kassamedewerkers, maar ook de rij voor de kassa waarin het moeilijk kan zijn sociale afstand te houden.

Autonome winkels zijn ook uitermate geschikt voor “voedselwoestijnen”, gebieden waar mensen ver weg wonen van winkels. Al met al zorgen autonome winkels ervoor dat mensen kunnen krijgen “wat ze willen en wanneer ze het willen” en maken ze 24/7 winkelen mogelijk, zegt Gu.

AiFi
Klanten kunnen hun creditcard of AiFi-app scannen als ze naar binnen gaan, waardoor winkels zeker weten dat ze betaald worden ook als er geen personeel afwezig is. Foto: AiFi

In de nieuwe winkel in Sjanghai heeft AiFi 200 camera’s hangen om meer dan 6.000 verschillende producten in de gaten te kunnen houden. Het concept van autonome winkels is volgens Gu in China goed ontvangen. Klanten zijn er al aan gewend om WeChat te gebruiken voor digitale betalingen.

Autonome retail rukt ook elders op, zegt Gu. Eerder deze maand heeft AiFi samen met het Nederlandse bedrijf Wundermart plannen aangekondigd om vanaf april in 20 kleine supermarkten van Wundermart de software in te gaan zetten.

AiFi verkoopt zijn software vooral aan supermarkten, hoewel het ook geschikt is voor andere soorten winkels. Volgens Gu zijn er al contacten met drogisterijen. Het is wat ingewikkelder om kledingwinkels autonoom te maken, omdat klanten vaak kleren willen passen voordat ze die kopen.

Amazon opende in 2018 zijn eerste Amazon Go-winkel, waar een systeem van camera’s en sensoren wordt gebruikt om klanten te volgen en de producten die ze pakken, zodat ze zonder een fysieke kassa of scanpunt de winkel kunnen verlaten. Amazon probeert de software genaamd Just Walk Out ook aan andere partijen te verkopen.

Ook heeft het bedrijf Amazon One geïntroduceerd, een biometrische scanner waarmee mensen kunnen betalen door met hun hand te zwaaien. Dat kan als alternatieve betaalmethode worden gebruikt in Amazon Go-winkels, maar ook in stadions en zelfs in kantoren. De vraag is of verkopers daar echt gebruik van willen maken.

Lees meer over supermarkten: