• Discountsupermarkt Aldi heeft in coronajaar 2020 wederom marktaandeel verloren in Nederland.
  • Al sinds 2010 gaat de populariteit van Aldi achteruit.
  • De Duitse prijsvechter heeft te laat vernieuwd en loopt achter met online.
  • Daarnaast doen veel consumenten tijdens de coronapandemie boodschappen bij één winkel. Dat gaat ten koste van discounters.

De horeca krijgt klap na klap, de reisbranche ligt op z’n gat, maar er is één sector die floreert als nooit tevoren: supermarkten.

In coronajaar 2020 boekten grootgrutters bij elkaar een recordomzet van 45 miljard euro, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureaus Nielsen en IRI Nederland. Dat is ruim 11 procent meer dan het jaar ervoor.

Albert Heijn en Jumbo zijn samen goed voor meer dan de helft van de markt en wisten hun marktaandeel weer iets te vergroten, ten koste van discountformules als Dirk, Hoogvliet en Aldi.

Met name die laatste zit al een tijdje in het slop. Al Sinds 2010 daalt het marktaandeel van Aldi in Nederland. Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen.

1. Aldi heeft te laat vernieuwd

Lange tijd stond Aldi bekend om sfeerloze filialen vol kartonnen dozen. Het prijsverschil moest immers ergens vandaan komen. Van dat imago wil Aldi af.

"Er leven bij klanten heel veel vooroordelen waarom ze nu niet bij Aldi komen. Die gaan we stuk voor stuk oppakken en tenietdoen", zei Nienke van der Streek van Aldi Nederland vorig jaar tegen vaksite Distrifood.

De discounter vernieuwde de afgelopen jaren al een deel van de bijna 500 vestigingen in Nederland. In de nieuwe winkelopzet staan versproducten centraal, zijn de gangpaden breder en zijn artikelen overzichtelijker gepresenteerd.

De groente- en fruitafdeling van het vernieuwde Aldi. Foto: Aldi
De groente- en fruitafdeling van het vernieuwde Aldi. Foto: Aldi

Vorig jaar lanceerde Aldi een grote advertentiecampagne om het nieuwe concept onder de aandacht te brengen. Daarbij was voor het eerst in de geschiedenis een reclamespot van Aldi op de Nederlandse tv te zien, ingesproken door acteur Diederik Ebbinge.

Op de verkoopcijfers in 2020 had de opfrisbeurt nog weinig impact. Het marktaandeel van Aldi daalde van 5,7 procent naar 5,5 procent, aldus Nielsen.

"Aldi heeft veel te laat vernieuwd", zegt retaildeskundige Paul Moers tegen RTL Nieuws. "Aldi is veel te lang een gesloten bolwerk geweest. Heeft te laat innovatie opgepakt."

Die andere Duitse discounter, Lidl, investeerde een stuk eerder in vernieuwing van de filialen om het goedkope imago af te schudden. Lidl heeft nu een twee keer zo groot marktaandeel in Nederland, ondanks dat het ruim zestig winkels minder heeft dan Aldi.

2. Aldi loopt achter met online

Over Lidl gesproken: ga naar de website van de Duitse prijsvechter en je komt al gauw uit bij hun webshop. Daar zijn alle non-foodartikelen te bestellen die wekelijks in de folders staan, en meer. Van boormachines en staafmixers tot sportkleding en yogamatten.

Ook bij Aldi liggen er non-foodproducten in de schappen, maar online kun je alleen de aanbiedingen bekijken, een boodschappenlijstje maken en een winkel zoeken. Een bestelknop is in geen velden of wegen te bekennen. Het enige dat je via hun website tegen betaling kunt doen is foto's afdrukken.

Dan zijn er nog de boodschappen zelf. Daarvoor moet je bij Aldi – en Lidl trouwens ook – naar de winkel rijden. Laten bezorgen is geen optie – en dat heeft juist een vlucht genomen tijdens de coronapandemie waarin mensen hun contacten beperken.

Zo'n 20 procent van de omzetgroei van supermarkten in 2020 komt doordat mensen vaker boodschappen online bestellen. Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop en andere formules met bezorgdiensten pikken daarvan een graantje mee, Aldi niet.

3. Discounters zijn minder populair tijdens de lockdown

Niet naar de kroeg kunnen om een biertje te drinken, geen driegangenmaaltijd in een restaurant. Tijdens de lockdowns zijn de leuke dingen in het leven even niet mogelijk.

Maar jezelf verwennen kan ook zonder de horeca. Delicatessenzaken, kaasboeren, wijnhuizen en ambachtelijke slagers zagen de klandizie juist toenemen tijdens de coronapandemie.

Ook Albert Heijn en Jumbo profiteerden vorig jaar van deze verwendrang. Daar kun je terecht voor de dagelijkse boodschappen en ondertussen een aantal luxe producten om je winkelmandje stoppen. Bij Aldi is de keuze beperkter – in de perceptie van veel consumenten althans.

Bovendien deden veel mensen tijdens de coronacrisis zoveel mogelijk boodschappen bij één winkel. Dat ging ten koste van discounters en hun minder brede assortiment. Want als je maar naar één supermarkt gaat, wil je zeker weten dat ze alles op je boodschappenlijstje hebben.

Lees meer over supermarkten: