In de Nederlandse supermarktbranche heeft Jumbo zich ontpopt tot de belangrijkste uitdager van marktleider Albert Heijn. Vooral door overnames en samenwerkingen zoals die met de HEMA, weet Jumbo extra marktaandeel op te eisen. Vooralsnog gaat dat echter niet ten koste van het marktaandeel van Albert Heijn.

Het marktaandeel van Albert Heijn bleef vorig jaar stabiel ten opzichte van 2018, met iets meer winkels. Concurrent Jumbo zag zijn marktaandeel flink groeien en eveneens het winkelaantal duidelijk toenemen, zo bleek woensdag uit gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen.

Albert Heijn had een marktaandeel van 34,9 procent, gelijk aan een jaar eerder. Het winkelaantal steeg van 970 naar 980 stuks. Jumbo zag het marktaandeel groeien van 19,2 naar 21 procent en het aantal filialen aandikken van 619 naar 669 stuks.

Het marktaandeel van Plus groeide van 6,4 procent naar 6,5 procent en het aantal winkels van 263 naar 270. Detailresult, met Dirk en Dekamarkt, behaalde een marktaandeel van 5,5 procent. Dat is gelijk aan 2018 met enkele winkels meer.

Albert Heijn versus Jumbo

Albert Heijn is nog altijd met afstand marktleider, maar het marktaandeel komt met de aanhoudende groei van grote concurrent Jumbo wel onder druk te staan. Zo opent Jumbo tientallen nieuwe winkels per jaar en kaapte Jumbo een samenwerkingsdeal met HEMA voor de neus van AH weg.

CEO Marit van Egmond gaf daarom eind vorig jaar aan zich nog meer op de klant te gaan richten: “Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor meer klanten en vollere winkels”, zei ze afgelopen december volgens Distrifood op de Albert Heijn Winkeldagen.

Albert Heijn heeft ook niet de luxe om net als Jumbo volop overnames te kunnen doen, zei retaildeskundige Erik Hemmes twee maanden geleden tegen het AD, omdat dit waarschijnlijk op een veto zou stuiten van de mededingingsautoriteiten.

Lees ook op Business Insider

Daarom zet Albert Heijn volgens Hemmes veel meer in op innovatie: “Winkels en distributiecentra worden in hoog tempo gemoderniseerd, ook lopen ze voorop met hun technologie om zonder kassa te betalen. Daarnaast wordt veel geïnvesteerd in verse producten.”

LEES OOK: Albert Heijn heeft openingstijden in veel winkels stilletjes fors verruimd: jacht op omzet en service voor de klant