Boodschappen doen bij Albert Heijn kan op steeds meer plekken tot laat op de avond. Veel AH-winkels die vorig jaar nog tot 20.00 uur open waren, sluiten nu pas om 22.00 uur de deuren, blijkt uit een analyse van openingstijden.nl in opdracht van Distrifood.

In totaal sluit nu 36 procent van alle AH-supermarkten op dat latere tijdstip. Vooral op zondag zijn de openingstijden verruimd.

AH-woordvoerder Ronald van der Aart zegt tegen Distrifood dat klanten aangeven dat ze tot laat op de avond boodschappen willen kunnen doen: “We hebben gemerkt dat hier lokaal met enige regelmaat behoefte aan is. Daar waar mogelijk proberen we tegemoet te komen aan deze behoefte, in samenwerking met onze franchisenemers.”

Strijd om marktaandeel tussen Albert Heijn en Jumbo

Albert Heijn is nog altijd met afstand marktleider, maar het marktaandeel komt met de aanhoudende groei van grote concurrent Jumbo steeds verder onder druk te staan. Zo opent Jumbo tientallen nieuwe winkels per jaar en kaapte Jumbo een samenwerkingsdeal met HEMA voor de neus van AH weg.

CEO Marit van Egmond gaf daarom eind vorig jaar aan zich nog meer op de klant te gaan richten: “Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor meer klanten en vollere winkels”, zei ze afgelopen december volgens Distrifood op de Albert Heijn Winkeldagen. Het verruimen van de winkeltijden past helemaal in de strategie om meer klanten te lokken en de omzet op te schroeven.

Albert Heijn heeft ook niet de luxe om net als Jumbo volop overnames te kunnen doen, zei retaildeskundige Erik Hemmes twee maanden geleden tegen het AD: “Met een marktaandeel van 35 procent mag AH van de kartelpolitie geen grote overnames meer doen, terwijl Jumbo die ruimte nog wel heeft.”

Daarom zet Albert Heijn volgens Hemmes veel meer in op innovatie: “Winkels en distributiecentra worden in hoog tempo gemoderniseerd, ook lopen ze voorop met hun technologie om zonder kassa te betalen. Daarnaast wordt veel geïnvesteerd in verse producten.”

Lees ook op Business Insider

Albert Heijn is met zo’n 950 winkels en 35 procent marktaandeel nog altijd wel met afstand de grootste keten. Jumbo heeft zo’n 650 winkels en een marktaandeel van 22 procent.

Lees meer over supermarkten: