• Sinds Elon Musk Twitter overnam heerst er een chaos van blauwe en grijze vinkjes op het platform.
  • Ondanks het gebrek aan ervaring met het runnen van een socialmediabedrijf, gaat Musk op dezelfde manier te werk als altijd.
  • Maar of dat ook dit keer zijn vruchten afwerpt, valt nog te bezien.
  • Lees ook: Apple probeert de macht over het internet te pakken

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Sinds Elon Musk Twitter met tegenzin moest kopen, zijn er nogal wat dingen veranderd. Zo wipte hij ongeveer de helft van het personeelsbestand eruit, probeert hij de top te ontslaan en onder hun aandelenbonussen uit te komen, en maakt hij het voor 8 dollar mogelijk om iedereen te zijn die je maar wilt zijn.

Dat laatste heeft wat uitleg nodig, denk ik. Twitter werkt met een blauw vinkjessysteem waarmee je ‘verified’ kunt worden. Met andere woorden: mensen met een blauw vinkje achter hun naam zijn ook echt de mensen die ze beweren te zijn. Dat heeft Twitter op meerdere manieren vastgesteld.

Maar dat systeem ging onlangs op de schop. Het vinkje betekent nu namelijk niet meer dan je echt bent wie je zegt te zijn, het zegt alleen dat je bereid bent om 8 dollar per maand te betalen om je voor te doen als iemand anders.

En dat kwam hard aan bij Elon Musk toen er tientallen blauw gevinkte Musks op Twitter verschenen. Hij greep snel in door te zeggen dat na-apen van mensen niet is toegestaan op Twitter en dat overtreders verbannen worden van het platform. Hoe dat precies werkt? Dat weten we nog niet.

De poging van komediant Kathy Griffin om weer in het nieuws te komen is in ieder geval gelukt. Ze werd onlangs door Musk verbannen van Twitter omdat ze deed alsof ze hem was.

Maar waarom zou je het goed werkende blauwe vinkjes-systeem op de kop gooien? Dat is vrij eenvoudig: omdat er een verdienmodel nodig is voor Twitter. Alleen overleven van adverteerders lukt niet, zeker niet nu er meerdere zijn die de keutel intrekken. En dan is de eerste logische stap om de veelgebruikers en fans te vragen te betalen voor gebruik van het platform. In dit geval de mensen die de moeite namen om een blauw vinkje achter hun naam aan te vragen.

Musks stap is dus niet per se een heel vreemde, maar de aanpak is dat wel. Een gouden medaille of het hoofd van Musk als extraatje achter het blauwe vinkje dat je al hebt, waarmee je kunt laten zien dat je betaalt, zou een betere optie zijn geweest. Nu moet er een andere manier bedacht worden om aan te tonen dat mensen echt zijn wie ze zeggen te zijn.

Natuurlijk zijn er ook legio andere manieren om geld te verdienen aan de grootverbruikers van Twitter. Zo zou het platform bijvoorbeeld een percentage van de inkomsten kunnen vragen die gebruikers via het platform verdienen. Een soort affiliatie-constructie.

Maar de aanpassing van het vinkjessysteem is ook tekenend voor Musks manier van werken. Hij gooit iets eruit zonder er teveel bij na te denken, en trekt het terug of past het aan als er teveel heisa (op het internet) over ontstaat, of als het blijkt niet te werken.

Zo werkt hij al jaren met bijvoorbeeld Tesla’s Full Self-Driving (FSD). Als deze auto’s aantoonbaar plotseling afremmen op ietwat onhandige plekken, of ineens besluiten een onbestaande weg in te slaan, dan wordt de daaraan gekoppelde functionaliteit tijdelijk onbruikbaar gemaakt.

Deze ‘doe maar, we zien wel hoe het gaat’-manier van werken komt ook terug in het ontslag van de helft van Twitter. In eerste instantie logisch, want de meeste overnames gaan samen met een flinke snede in het personeelsbestand, maar Musk hanteerde de botte bijl. Dat blijkt nu minder goed uit te pakken en daarom wordt waardevolle ex-werknemers nu gevraagd of ze niet alsjeblieft terug willen komen om Musks toekomstplannen toch waar te kunnen maken.

Met dit alles lijkt Musk zich een ding niet te realiseren: Twitter is niet in beta, in tegenstelling tot FSD, en heeft miljoenen gebruikers. Dan is het niet handig om onbezonnen beslissingen zo snel mogelijk door te voeren en er vanuit te gaan dat iedereen op dezelfde lijn als jijzelf zit. Sterker nog, een groot gedeelte van Twitter zit duidelijk op een heel andere lijn dan Musk en laat hem dat maar al te graag weten.

En dat lijkt hij niet gewend te zijn met productontwikkeling. Ja, bij FSD zijn er duidelijke tegenstanders, maar de mensen waarmee direct gewerkt wordt, de beta-testers, zijn allemaal geharde Tesla-fans die zich inzetten voor de zelfrijdende toekomst van het merk. Ze worden er letterlijk op uitgezocht. En die zijn niet zo hard op foutjes die het bedrijf maakt.

Dat blijkt wel als je een willekeurige video van een op FSD-rijdende Tesla op YouTube opzoekt. Daarbij worden bijna-aanrijdingen met fietsers afgeschreven als 'leerproces', niet als gevaarlijke fout.

Voor Musk is Twitter niet alleen een ongewenste aankoop, het zal ook een 'learning curve' voor hem zijn. Zijn bekende manier van werken moet toch wat aangeslepen worden wil hij van Twitter een succes gaan maken. Een socialmediaplatform dat zich niet kan meten met andere grote platformen, is toch iets anders dan een autofabrikant met een uniek product die met heel veel weg kan komen door wat PR-charme in de strijd te gooien.

LEES OOK: Zelfs Apple weet niet meer wat het met de iPad moet