Instagram neemt de toenemende kritiek over kwetsbare jongeren meer en meer ter harte.

Het sociale netwerk zet nieuwe profielen van minderjarigen standaard op privé.

Volwassenen die zich ‘verdacht’ gedragen op het platform komen door het algoritme minder in aanraking met tieners.

De kwetsbaarheid van tieners op sociale media wordt steeds meer besproken. De jeugd zou potentieel mentale schade kunnen oplopen door (te veel) blootstelling aan dergelijke vormen van media. Instagram grijpt nu in en gaat gebruikers onder de 18 beschermen voor slechte invloeden van buitenaf en cyberpesten.

Dit laat het bedrijf weten in een recentelijke blog.

Het dochterbedrijf van Facebook doet dit onder meer door profielen van jongeren die zich net aanmelden standaard op privé te zetten. Daarmee kunnen vreemden dus geen kijkje nemen tussen de foto’s en video’s die diegene plaatst. De eigenaar van een privéprofiel moet potentiële volgers ook eerst goedkeuren.

Daarnaast gaat het sociale netwerk ook jongeren die al een een account hebben -open of privé- beter beschermen. Daarvoor is nieuwe software ontwikkeld die volwassen gebruikers onder de loep neemt.

Als deze zich ‘verdacht’ gedragen op het platform, een keer zijn gerapporteerd voor wangedrag of zijn geblokkeer door een jongere gebruiker, dan zal Instagram ervoor zorgen dat ze minder vaak met profielen van tieners in aanraking komen.

Dit betekent dat deze volwassenen de accounts van jongeren minder vaak zien in de ‘Ontdek’- en ‘Reels’-secties van de app. En ze zullen de tieners ook niet zien bij ‘Voorgestelde Accounts’.

Beperkingen voor adverteerders

Ook adverteerders worden beperkt in hun mogelijkheden om doelgroepen in die leeftijdscategorie te specificeren. Als de maatregelen zijn uitgerold kan reclame verspreiden alleen nog op leeftijd, gender en locatie, niet meer op interesses. Deze wijzigingen gelden ook voor Facebook en Facebook Messenger.

Instagram rolt de beschermende maatregelen niet overal tegelijk uit. Eerst zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Japan en Frankrijk aan de beurt. Daarna kijkt het sociale netwerk naar andere landen.

Eerder dit jaar kwam Instagram in opspraak omdat het bezig zou zijn met een versie van de app voor kinderen onder de 13 jaar. Op dit moment moeten gebruikers minimaal 13 zijn om een Instagramaccount aan te maken.

In maart liet Buzzfeed weten dat het een interne Instragram post onder ogen had gekregen waarin stond dat Vishal Shah, CEO van Instagram, trots meldde dat ze kinderen onder de 13 als nieuwe doelgroep zagen. Sterker nog, ze gaven alle prioriteit om die doelgroep te benaderen met een nieuwe app. Deze moest een veiligere en kindvriendelijke versie van de Instagram-app worden.

Privacy blijft een probleem

De aankondiging was vreemd omdat Instagram destijds ook al bezig was om het platform veiliger te maken voor tieners. Enkele dagen voor Buzzfeeds rapportage plaatste Instagram er nog een blog over.

Naast veiligheid blijft privacy een probleem op sociale netwerken. Zeker in het geval van Instagram (en Facebook). Uit recentelijk onderzoek van pCloud, experts in online privacy, blijkt dat Instagram de grootste verzamelaar van privacygevoelige data is. Facebook komt op de tweede plaats.

Volgens de onderzoekers verzamelt Instagram 79 procent van je privégegevens en verkoopt dit door aan derden. De app verzamelt 86 procent voor intern gebruik.

Lees meer over sociale media: