Grootbank ING sluit een kwart van de bankkantoren in Nederland. Het gaat om 42 filialen.

De coronacrisis versnelt de trend van digitalisering van bankdiensten.

In plaats van de kantoren komen er servicepunten.

ING gaat een kwart van de kantoren in Nederland sluiten, zo’n 42 kantoren. Daar zouden evenzoveel servicepunten voor in de plaats moeten komen.

Donderdagavond is het kantoorpersoneel op de hoogte gebracht van het besluit. Er zou geen sprake zijn van gedwongen ontslagen.

Vorig jaar sloot ING al servicepunten van de bank in winkels als Primera en Bruna.

Nu heeft ING nog 170 filialen. Volgens Ruud van Dusschoten, bestuursvoorzitter van ING Nederland heeft de coronacrisis “een al langer lopend plan van de bank bespoedigd”.

Dat komt niet alleen omdat klanten meer zijn gaan internetbankieren. "Ze keren ook amper terug in diverse kantoren die na de lockdown weer langzaam opengaan", zegt Van Dusschoten in een interview met De Telegraaf.

Bezoek aan kantoren ING is laag

"Er zijn kantoren waar nu gemiddeld twee tot drie klanten per uur komen. Dat is echt heel erg laag", aldus de topman. "Wij denken dat 90 procent van de 150 betrokken medewerkers terechtkan op een ander kantoor."

Ook kunnen ze overstappen naar een andere afdeling bij ING, zoals hypotheken, klantcontrole, fraudebestrijding of cybersecurity. Voor de rest komt er een vrijwillige vertrekregeling.

De reorganisatie heeft volgens Van Dusschoten vooral gevolgen voor klanten van ING. Die kunnen volgens hem ook in de toekomst "op een rijafstand van 10 tot 15 minuten met de auto" bij een ING-filiaal terecht.

Ook Rabobank sluit meer filialen

Rabobank houdt waarschijnlijk ook een aantal filialen, die nu al gesloten zijn vanwege de coronacrisis, voorgoed dicht. Volgens een woordvoerder is dat iets wat al "in de pijplijn" zat, maar nu mogelijk wordt versneld. Wat dit voor de werkgelegenheid betekent, is nog niet duidelijk.

Op dit moment zijn ruim 100 van de 335 vestigingen nog gesloten vanwege de uitbraak van het coronavirus. Rabobank weet nog niet of, en hoeveel, van deze filialen gesloten blijven. "Vestigingen zijn steeds minder relevant voor direct contact en we merken dat klanten steeds minder langskomen", zegt een woordvoerder.

"We zien dat klanten steeds vaker met ons videobellen. Ook hebben we zo'n duizend mobiele adviseurs in dienst, die bij klanten over de vloer komen", aldus de zegsman. Op die manier komt dienstverlening volgens de Rabobank juist nog dichterbij dan bij een lokaal kantoor.

Banken snijden al jaren in het kantorennetwerk door de opkomst van internetbankieren

Door de steeds verdergaande digitalisering van financiële diensten snijden grootbanken al jaren in hun kantorennetwerk.

Tussen 2004 en 2017 daalde het aantal bankfilialen van Rabobank, ING en ABN Amro van bijna 2.500 naar minder dan 900.

De Volksbank, waaronder SNS en RegioBank vallen, kondigde afgelopen jaar aan het aantal filialen juist op peil te willen houden.

LEES OOK: ABN Amro komt met één betaalpakket voor alle klanten van €1,70 per maand – dit kost een betaalrekening bij Rabobank, ING en SNS