Revolve, een niet te missen naam op Instagram en andere social media, heeft zich nu ook laten gelden op Wall Street.

De online retailer die groot werd met een enorm netwerk van influencers, beleefde afgelopen vrijdag zijn beursdebuut. Het bedrijf haalde $212 miljoen op en werd voorafgaand aan de beursgang geschat op 1,2 miljard dollar (ca. 1 miljard euro).

Na de openingsbel schoot het aandeel RVLV omhoog en bij sluiting was het bijna verdubbeld. Het aandeel was geprijsd op 18 dollar en sloot op 34,65 dollar, waarmee Revolve naar schatting 2,33 miljard dollar (ruim 2 miljard euro) waard is.

Tot nu toe is dit het op twee na beste beursdebuut in de Verenigde Staten.

Dat geeft aan hoe succesvol de op data gebaseerde ‘e-tailer’ is die al vroeg het belang van influencers in de smiezen had.

“Revolve was letterlijk de eerste die influencers begreep. Want we maken niet alleen maar foto’s, we bouwen een merk, een bedrijf”, zei de Nederlandse Instagram-grootheid Negin Mirsalehi dan ook toen ze in 2017 door Revolve werd uitgeroepen tot ‘Influencer of the Year’.

Ook al heb je misschien nooit bij Revolve geshopt, je hebt vast wel hun kleding voorbij zien komen op Instagram of Youtube. Aan het lijf van Mirsalehi bijvoorbeeld die op Instagram 5,3 miljoen volgers heeft, en bij modellen Olivia Culpo en Kendall Jenner, of een andere Kardashian.

Lees ook op Business Insider

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

How my days start here.. 🤗 @revolve

Een bericht gedeeld door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op

Revolve begon in 2003 als verkoper van luxe kleding en accessoires, maar richtte zich in de jaren na de economische crisis op meer betaalbare mode, om zo tegemoet te komen aan millennials en gen Z die meer online kochten.

Vandaag de dag biedt Revolve een mix van duurdere designer looks en hippe, lager geprijsde collecties, waaronder ook 22 eigen merken.

Het bedrijf floreert voor een groot deel door zijn succes op social media. Met 3,1 miljoen eigen volgers op Instagram en een netwerk van meer dan 2500 influencers, is het verzekerd van een enorm bereik bij de doelgroep.

Vooral ook omdat het niet de minste influencers zijn, maar vaak “de meest invloedrijke social media celebrities ter wereld”, zoals Revolve meldde in zijn prospectus. “We geloven dat we voor influencers wereldwijd een partner zijn, waardoor we een enorm concurrentievoordeel hebben.”

Dat beaamt Evan Asano, oprichter en CEO van influencer marketingbureau MediaKix. “Revolve was er vroeg bij met influencer marketing en is nog steeds een van de meest prominente namen in het veld,” zei hij in Forbes.

Dit is hoe Revolve zich ontwikkelde van een speler in de marge tot een disruptieve e-commerce kracht die grote concurrenten als Forever 21 en H&M bij de les houdt.


Revolve werd in Los Angeles in 2003 opgericht door Michael Mente en Mike Karanikolas.

Foto: Mike Karanikolas (links) en Michael Mente. Bron: Denise Truscello/Getty Images

Mente was net gestopt met zijn studie aan de University of Southern California toen hij computer-engineer Karanikolas ontmoette bij het inmiddels failliete softwarebedrijf NextStrat. “De Mikes”, zoals hun personeel hen noemt, wilden een e-commerce site ontwikkelen die data strategisch zou inzetten om de verkopen te stuwen.

Bron: Inc., Fortune


Hoewel de Mikes geen enkele ervaring hadden in de mode, waren ze wel experts in het toen nog prille en niet volledig ontwikkelde e-commerce. Ze zagen een gat in de markt voor de online verkoop van luxe mode.

Foto: frantic00/Shutterstock

Het idee voor Revolve ontstond nadat de Mikes een enorme vraag zagen naar 7 For All Mankind jeans in Los Angeles, maar dat je die nergens op internet kon kopen, vertelde Mente in Fortune.


Ze namen een paar jaar de tijd om modemerken te benaderen en over te halen om hun producten online door Revolve te laten verkopen. Designer denim werd al snel een hit.

Foto: Donato Sardella/Getty Images

In 2007 verkocht de site meer dan duizend merken. “Het resultaat van jarenlang netwerken en hustlen om toegang te krijgen”, aldus Mente in Fortune.


Maar in 2008 sloeg de recessie toe en de vraag naar luxegoederen zakte als een plumpudding in elkaar. De Mikes besloten het over een andere boeg te gooien, maar eerst wilden ze beter begrijpen hoe ze vrouwelijke millennials konden bereiken. Die zochten hun heil steeds vaker online als het om kleding ging.

Foto: Michael Mente and Emily Ratajkowski tijdens Revolve’s relaunch party in 2014. Bron: D. Dipasupil/Getty Images

Ze spendeerden een jaar aan het doorgronden van jonge vrouwen en hun shopgedrag, om ervoor te zorgen dat Revolve het vermogen van millennials om trends voor te blijven, kon versterken.

Foto: Christian Vierig/Getty Images

En toen waren daar de influencers. Mente en Karanikolas behoorden met Revolve tot de eerste modebedrijven die de kracht van social media inzetten om producten te verkopen.

Foto: Michael Mente met model en influencer Chanel Iman. Bron: Dave Benett/Getty Images

“Aan de achterkant onderscheidt Revolve zich met data, aan de voorkant met een slim social media-imago. Het bedrijf werkt al sinds 2009 met honderden mode-experts en influencers om zijn merken in de kijker te spelen, in plaats van met professionele modellen in klassieke advertenties”, schreef Inc.


Revolve investeerde in wilde, exclusieve feestjes om zijn netwerk aan influencers te vergroten en meer merkambassadeurs voor zich te winnen.

Foto: Revolve Formal 2016. Bron: Donato Sardella/Getty Images

High profile-gasten als dj’s en popartiesten zijn vaste prik op de events. Zo trad rapper D.R.A.M. op tijdens de Revolve Winter Formal in 2016.

Foto: Donato Sardella/Getty Images

Revolve staat ook bekend om zijn uitbundige en weelderige Coachella-feestjes, het jaarlijkse muziekfestival in Californië dat traditioneel een influencer-walhalla is.

Foto: Revolve Desert Party in 2016. Bron: Ari Perilstein/Getty Images

Tot de Revolve-ervaring behoren luxe tenten en een bloemenlogo.

Foto: Ari Peril stein/Getty Images

Terwijl Coachella zich ontpopte tot een kweekvijver voor influencer marketing, werd de Revolve-party de plek om gezien te worden voor social media-sterren.

Foto: Christian Vierig/Getty Images

Vandaag de dag telt Revolve 2500 influencers die zich inzetten als ambassadeur van het modebedrijf. Onder hen model Olivia Culpo die 4 miljoen volgers op Instagram heeft.

Foto: Rachel Murray/Getty Images

En natuurlijk Negin Mirsalehi met 5,3 miljoen volgers op Instagram


Met een bloeiend Influencer-netwerk, begon Revolve met het ontwikkelen van eigen labels. Het heeft 22 eigen merken, goed voor een derde van de omzet.

Foto: Revolve

Bron: Vogue Business


Voor sommige eigen labels werkt Revolve samen met beroemdheden, die helpen het merk smoel te geven. Actrice en oprichter van The Honest Company Jessica Alba is een van die celebrities.  

Foto: Jessica Alba tijdens de lancering van haar Revolve-collectie in 2016. Bron: Donato Sardella/Getty Images

Nicole Richie, realityster van het eerste uur en dochter van Lionel Richie, werkt ook regelmatig samen met Revolve.

Foto: Donato Sardella/Getty Images

Met Revolve als rijzende ster, groeide ook het aantal beroemdheden dat zich aan het bedrijf wilde binden. Zo ook bijna elk lid van de Kardashian-clan. Zie hier Kendall Jenner.

Foto: Kendall Jenner poseert tijdens de Revolve Awards in 2018. Bron: Roger Kisby/Getty Images

… en haar zus Kylie Jenner.

Foto: Ari Perilstein/Getty Images

En natuurlijk Kim Kardashian West zelf.

Foto: Kim Kardashian poseert tijdens een Revolve-event. Bron: Stefanie Keenan/Getty Images

Toch raakte ook Revolve in een schandaaltje verwikkeld. In 2018 kwam het bedrijf onder vuur te liggen door een sweatshirt dat ‘fat shaming’ zou promoten.

Foto: Revolve

Het sweatshirt van het merk LPA was misschien bedoeld als het tegenovergestelde. Het ging om de ergste quotes die beroemdheden van trollen hadden ontvangen. In een reactie op het verontwaardigde publiek haalde Revolve het sweatshirt uit de collectie. Het bood officieel zijn excuus aan voor het te vroeg op de markt brengen van shirt zonder context.

Bron: INSIDER


Revolve kreeg ook de nodige kritiek vanwege gebrek aan diversiteit met de hashtag #RevolveSoWhite.

Foto: Christian Vierig/Getty Images

Nadat Revolve een serie foto’s met alleen maar witte vrouwen had gepubliceerd, begonnen fans zich te roeren. Hoewel Revolve nooit heeft gereageerd op de kritiek, verscheen de volgende dag een foto van een Aziatisch-Amerikaanse vrouw op Revolve’s Instagram-account.

Bron: Brit + Co


Revolve verkoopt er niet minder door. Afgelopen jaar was het bedrijf goed voor $499 miljoen omzet en $31 miljoen winst.

Foto: Revolve

Bron: Vogue Business


En talloze influencers en beroemdheden lopen de feestjes van Revolve af, zoals model Winnie Harlow en artiest Victoria Justice.

Foto: Dave Benett/Getty Images

Nu wacht het Revolve van ‘De Mikes’ Mente en Karanikolas een toekomst als beursgenoteerde onderneming.

Foto: Rachel Murray/Getty Images

Daarmee rijst de vraag hoe Revolve gewaardeerd moet worden: als modebedrijf of als technologiebedrijf? “Revolve combineert het beste uit twee werelden maar vanuit aandeelhoudersperspectief zou je ons moeten waarderen als technologiebedrijf”, zei Karanikolos tegen Bloomberg.

Het duo heeft er vertrouwen in op de lange termijn een goede investering te zijn voor beleggers.

De handelsoorlog , een moeilijk retaillandschap en maatschappijkritische millennials die zich ook steeds meer zorgen maken om het milieu, zouden het Revolve echter moeilijk kunnen maken.

Revolve produceert onder meer in Azie waar China in de clinch ligt met Trump. Retailbedrijven vallen bij bosjes, zo ook het moederbedrijf van Topshop, dat ooit, net als Revolve, bovenop de doelgroep zat. En onlangs kreeg Negin Mirsalehi kritiek op haar Instagram-post vanuit de Royal Suite van het Parijse hotel Plaza Athenée.

Volgers reageerden niet alleen met “oh’s en ah’s’ maar ook met ‘shame on you’, omdat de influencer bivakkeerde in het luxehotel van de sultan van Brunei die homo’s wil straffen met steniging.

Maar de Mikes benadrukken dat ze hun doelgroep niet verliezen in deze trend. “Revolve drijft op kennis van klanten, daarom hebben we het zonder ervaring in de mode kunnen opbouwen. We zijn volledig op de hoogte van hun zorgen”, aldus Mente tegen Bloomberg.

Ze zijn dan ook niet bang voor eenzelfde einde als Arcadia Group, het moederbedrijf van Topshop. En Revolve produceert op genoeg plekken in de wereld om de handelsoorlog aan te kunnen.

Lees meer over influencers: