IKEA’s online verkopen schieten omhoog. De Zweedse woonwinkel zag de verkoop via internet 43 procent stijgen in de twaalf maanden tot en met augustus. Dat is voor IKEA een belangrijke stap, want de keten moest het tot nu toe vooral hebben van klanten die naar één van de 433 winkels gaan.

Donderdag maakte IKEA bekend dat het nu zeven procent van de wereldwijde verkopen online doet, de rest van de verkopen gaat via de fysieke winkels. De totale omzet komt uit op ruim 41 miljard euro.

Het was voor de Zweedse meubelgigant hard nodig om niet alleen in de winkels maar ook online te scoren. Op internet domineren bedrijven als Amazon in de VS, Alibaba in China en verschillende onlineplatforms in Europa. Als zij hun positie in meubels en woonspullen versterken, zouden ze IKEA een gevoelige klap kunnen toebrengen. Bovendien openen de internetreuzen ook fysieke winkels.

‘Magische nieuwe online ervaringen’ lijken zich uit te  betalen

Dat de internetbedrijven zich ook op meubels richten, is niet zo gek, want lang niet iedereen heeft op zondagmiddag zin in tocht door de Zweedse woonwinkel. Daarom is het heel logisch om online meubels te kopen. De strategie van IKEA om in te zetten ‘the phygital world’ – zoals IKEA de combinatie van de fysieke en digitale wereld noemt – lijkt zich dan ook uit te betalen.

Die digitale strategie bestaat overigens niet alleen uit het hebben van een webwinkel. IKEA had ook al een augmented reality-app, Place, waarmee je kunt zien hoe een bepaald meubelstuk zou staan in je woon- of slaapkamer. Je kunt thuis op je oude bank zien hoe een nieuwe bank zou staan met zo’n app.

Een nieuwe app die dit jaar uitkomt gaat een stap verder. Je kunt in de app de afmetingen van de kamer die je wil inrichten doorgeven. Dan kan IKEA met digitale hulpmiddelen ideeën aandragen voor meubels en decoratie voor de hele kamer. IKEA kent op een gegeven moment ook je smaak door eerdere aankopen en je online zoekgedrag. Goede tips en adviezen moeten de online verkopen een verdere boost geven.

Lees meer over IKEA: