• IKEA en Lenovo behoren tot de bedrijven met voorraden die nog steeds vastzitten op het blokkeerschip Ever Given in het Suezkanaal.
  • Ook veel kleinere ondernemingen, voor wie de klap vaak harder aankomt, missen nog voorraden.
  • Het schip ligt vooralsnog aan de ketting vanwege een schadevergoedingsstrijd tussen de eigenaar van het schip en de beheerder van het kanaal.

Meubelgigant IKEA en techfabrikant Lenovo behoren tot de bedrijven met producten die nog steeds vastzitten aan boord van de Ever Given, het containerschip dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, meldt CNN.

Ook kleinere bedrijven wachten, bijna drie maanden nadat het schip vastliep, nog steeds op de levering van essentiële voorraden. Jack Griffiths, medeoprichter van de Britse detailhandelaar Snuggy, vertelde CNN dat hij zich “volledig machteloos en in het ongewisse gelaten” voelt.

De Egyptische autoriteiten hebben het schip in beslag genomen in het Grote Bittermeer van het Suezkanaal.

Ondertussen woedt er een felle strijd om schadevergoeding tussen de eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha, en de Egyptische beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA). Hierbij staat een bedrag van 600 miljoen dollar op het spel.

Lees ook: Blokkeerschip Ever Given kan weer varen, maar mag dat niet – Egypte eist schadevergoeding en legt het schip aan de ketting

Ondernemingen moeten mogelijk meebetalen aan schadevergoeding

IKEA vertelde CNN dat het voorraden had aan boord van de Ever Given, maar wilde geen details geven.

Ook Lenovo bevestigde dat het bedrijf een lading op het schip had. Een woordvoerder van de Chinese techfabrikant vertelde CNN dat het bedrijf “manieren onderzoekt om de goederen terug te krijgen.”

Lees ook op Business Insider

Lees ook: Blokkeerschip Ever Given blijft aan de ketting liggen – rechtbank is niet bevoegd om een oordeel te vellen

Ondernemingen kunnen worden gedwongen schadevergoedingen aan de Kanaalautoriteit te betalen op grond van een rechtsbeginsel genaamd averij grosse. Dit komt erop neer dat de klanten van een schip de kosten van een mislukte reis moeten delen.

Meer Ever Given? Bekijk ook deze stukken eens: