• Het aandeel van het Taiwanese transportbedrijf achter de Ever Given is sinds 23 maart met 28 procent in waarde gestegen.
  • Volgens analisten profiteert het bedrijf Evergreen net als andere goederenvervoerders van de hogere transporttarieven die sinds de blokkade van het Suezkanaal gelden.
  • Wel hang Evergreen mogelijk een boete van 1 miljard dollar boven het hoofd.

Het aandeel van het Taiwanese transportbedrijf dat eigenaar is van het schip dat het Suezkanaal blokkeerde is fors in waarde gestegen sinds het begin van het incident dat de wereldhandel verstoorde.

Aandelen van de Evergreen Marine Corporation zijn 28 procent in waarde toegenomen sinds de Ever Given op 23 maart vast kwam te liggen in het Suezkanaal en zo een epische file van meer dan 400 vrachtschepen veroorzaakte.

Het aandeel van Evergreen was al sinds afgelopen zomer aan het stijgen, maar het spoot omhoog na de blokkade van het kanaal.

Op de dag dat de Ever Given vast kwam te zitten verloor Evergreen nog 8 procent en sloot het op een stand van 42,75 nieuwe Taiwanese dollars (NT$). Sindsdien is het aandeel gestegen tot NT$ 55, de hoogste prijs in een jaar en maar liefst 440 procent hoger dan in april 2020.

Dat aandelen voor megatankers flink schommelen is niet ongebruikelijk. De transporttarieven kunnen immers sterk variëren, zegt analist Adam Scheiner van UBS Global Wealth Management.

De transporttarieven stijgen gestaag nu de wereld zich aan het ontworstelen is aan de pandemie. De blokkade van het kanaal heeft de opstoppingen in havens alleen maar verergerd en de vraag naar scheepstransport doen toenemen.

“De blokkade van het Suezkanaal heeft alleen maar olie op de vraag en de prijzen gegooid”, zegt Scheiner tegen Insider.

Peter McNally van adviesbureau Third Bridge zegt tegen Insider dat de transporttarieven voor scheepscontainers sinds het begin van vorig jaar zijn verviervoudigd.

Lees ook op Business Insider

“Dat was de stand van zaken voordat de Ever Given een belangrijk deel van het wereldwijde scheepsverkeer tot stilstand bracht”, legt hij uit.

Een tekort aan containers en problemen met de logistiek om schepen weer terug te krijgen naar Azië zorgen voor hogere transporttarieven de rest van het jaar , zegt McNally. Daarnaast is het luchtverkeer vanwege de pandemie nog altijd beperkt en kiezen bedrijven vaker voor de scheepvaart om hun goederen te vervoeren.

Hoge transporttarieven mogen dan goed nieuws zijn goederenvervoerbedrijven, toch kan Evergreen nog onder druk komen te staan voor het veroorzaken van de wereldwijde handelschaos.

Het bedrijf krijgt mogelijk een boete van 1 miljard dollar, hoewel de baas van Evergreen volgens Bloomberg zegt “niet verantwoordelijk te zijn voor vertragingen in het goederenvervoer”, omdat “dat wordt gedekt door de verzekering.”

LEES OOK: Zo rolt China zijn digitale munt uit – met de e-yuan kan de Chinese overheid alle geldtransacties volgen