Gemiddeld brengen we een derde van ons leven door in bed, zo’n acht uur per dag. Een groot deel van de mensen haalt deze acht uur niet en is continu moe.

Hoeveel slaap hebben we nou eigenlijk echt nodig? Dat verschilt per persoon. Het perfecte aantal uren slaap bestaat niet.

Er zijn mensen die genoeg hebben aan een paar uurtjes nachtrust, terwijl anderen pas zijn uitgerust als ze elf uur hebben getukt.

Hieronder staan vijf dingen die je kunnen helpen om uit te vinden hoeveel slaap jij nodig hebt.


1. Er is een reden dat artsen adviseren om zeven tot negen uur per dag te slapen. De onderstaande grafiek laat zien hoeveel uren slaap de mensen in dit onderzoek gemiddeld nodig hebben.

internaltime2

Bron:  Internal Time: Chronotypes, Social Jet Lag, and Why You’re So Tired by Till Roenneberg

2. Je hebt een biologische klok die bepaald wat voor jou de beste momenten zijn om te slapen of wakker te zijn.

Veel mensen zeggen vaak over zichzelf dat ze een ochtend- of avondmens zijn.

We hebben allemaal een “interne klok” die ervoor zorgt dat we ons op momenten wakker voelen of juist slaperig. Dat heeft met zowel hormonen als de belichting op de plek waar je bent te maken. Als je dagindeling niet overeenkomt met je biologische klok heb je vaak een vermoeid gevoel.

Lees ook op Business Insider


3. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt is niet je hele leven hetzelfde.

De zeven tot negen uur slaap die vaak wordt geadviseerd aan volwassenen is niet voor iedereen hetzelfde. Kinderen hebben veel meer slaap nodig en 65-plussers weer minder.

De onderstaande grafiek laat zien hoe je slaapbehoefte verandert als je ouder wordt.

sleep needs

Bron: National Sleep Foundation

4. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om je biologische klok aan te passen.

De momenten waarop je slaap nodig hebt zijn meestal genetisch bepaald. Toch zijn er een aantal dingen die je kan doen om vroeg opstaan iets makkelijker te maken.

Ons lichaam reageert op licht, voornamelijk op het felle licht van de zon. Het zonlicht zorgt er dan ook voor dat je ’s ochtends wakker wordt, je lichaam wordt eigenlijk geactiveerd. ’s Avonds als de zon weg is en je in het donker zit, wordt er een bepaald stofje aangemaakt dat je helpt om in slaap te komen. Het kijken naar het licht van je telefoon verstoort dit proces.

Door ’s ochtends eerder op te staan en ’s avonds vroeger naar bed te gaan, kan je wel je biologische klok aanpassen. Je zal niet meteen een ochtendmens worden, maar het wordt misschien een beetje makkelijker om uit bed te komen.


5. Het is puur persoonlijk hoeveel slaap je nodig hebt, probeer uit te vinden wat het beste bij jou past.

Er worden regelmatig onderzoeken gepubliceerd die claimen dat er een perfecte hoeveel slaap is. Dat is niet waar.

Als je een aantal dagen achter elkaar op een natuurlijke manier in slaap kan komen, zonder het gebruik van alcohol, heb je een goed beeld van je slaapbehoefte. Zorg ervoor dat je gedurende de dag een aantal keer buiten komt en wat doet aan sport.

Als je dan toch nog moeite hebt met in slaap komen of wakker worden, is het verstandig om een dokter te raadplegen. Heel veel mensen hebben namelijk slaapproblemen.