Hoge kosten van elektrische auto’s en hoge stroomprijzen weerhouden veel Nederlanders ervan de overstap te maken naar elektrisch rijden. Overheidssubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s brengen daar vooralsnog weinig verandering in. Dat blijkt uit een tweetal onderzoeken naar de belangstelling voor elektrische voertuigen onder Nederlandse kopers.

De hogere kosten voor elektriciteit hebben een remmende werking op vraag naar elektrische auto’s, blijkt uit een onderzoek van financiële vergelijker Pricewise. Vier op de tien Nederlandse automobilisten (41 procent) ziet duurdere elektriciteit als een obstakel om over te stappen op elektrisch rijden. 28 procent van de Nederlanders zegt dat helemaal niet te willen.

“De afgelopen jaren was het vaak goedkoper om je auto vol te tanken met elektriciteit dan met benzine, maar dat verschil is op dit moment nihil”, zegt Hans de Kok, directeur van Pricewise. “Buiten dat elektrisch rijden beter is voor het milieu is het dus minder aantrekkelijk om elektrisch te rijden dan een aantal jaar terug.”

Niet iedereen laat zich echter afschrikken: 39 procent van de Nederlanders overweegt wel om binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Van deze groep overweegt 18 procent dat binnen één jaar, 38 procent binnen drie jaar en 44 procent binnen vijf jaar, blijkt uit de peiling onder duizend respondenten.

Tweedehands elektrische auto is eerste optie

Voor veel Nederlanders die willen overstappen op elektrisch rijden is een tweedehands elektrische auto de eerste optie. Ruim de helft van automobilisten die overwegen om binnen tien jaar elektrisch te gaan rijden, zou voor een tweedehands elektrische auto kiezen, blijkt uit het onderzoek. 32 procent wil een nieuwe elektrische auto kopen, 17 procent is van plan een elektrische auto te leasen.

Probleem daarbij is dat tweedehands elektrische auto's vooralsnog duur zijn. Veel consumenten wachten al langere tijd op meer betaalbare elektrische occasions. "Er komen pas meer tweedehands voertuigen als er meerdere jaren veel nieuwe elektrische auto's zijn verkocht", stelt De Kok vast. "Helaas past het beperkte aanbod nog niet bij de tweedehands vraag."

De afgelopen maanden is de populariteit van volledig elektrisch zelfs afgenomen op de markt voor tweedehands auto's, blijkt uit cijfers van Gaspedaal.nl en AutoTrack. De vraag naar modellen met een benzinemotor nam juist toe: ruim 60 procent van autokopers die online naar een auto zoeken, is vooral op zoek naar modellen met een benzinemotor.

Dat heeft te maken met de hoge prijs van tweedehands elektrische auto's. Het gemiddelde prijskaartje is ruim 46.000 euro, een fors verschil met de gemiddelde zoekprijs van ongeveer 19.600 euro. De subsidie van 2.000 euro voor de aanschaf van tweedehands elektrische auto kan dat verschil niet overbruggen.

Overheidssubsidie voor elektrische auto niet voldoende

Zoekopdrachten naar elektrische auto's op occasionsites zijn dan ook gedaald tot 6,5 procent, blijkt uit de cijfers - het laagste punt sinds oktober 2021. Vorig jaar leidden de overheidssubsidie op elektrische personenauto's (SEPP) en de hoge brandstofprijzen nog tot een piek in dat zoekgedrag: een jaar geleden zocht bijna 11 procent van de autokopers naar een elektrisch voertuig.

Opvallend is dat veel kopers een hybride auto als een goed alternatief lijken te zien. De vraag naar hybride occasions is sinds een jaar geleden toegenomen van 19,7 procent tot 22,6 procent. Hybrides drijven op het moment dan ook de vergroening van het Nederlandse wagenpark aan, zegt Jasper Verweij, Head of Product bij Gaspedaal.nl en AutoTrack.

"Ondanks de lagere vraag naar volledig elektrische auto's, lijkt de vergroening van het Nederlandse wagenpark de occasionmarkt te hebben bereikt", aldus Verweij. "Bijna drie op de zeven kopers zoekt nu een auto die geheel of gedeeltelijk elektrisch is. Dat komt met name door de groeiende populariteit van de hybride. Hybride voelt voor veel mensen als het beste van twee werelden. Wel zuiniger, maar nog niet 100 procent afhankelijk van laadpalen."

Het aanbod in dit segment blijft met ruim 10 procent van alle voertuigen echter ver achter op de vraag. Voor tweedehands elektrische auto's zijn vraag en aanbod in evenwicht: ongeveer 6,5 procent van zowel het aanbod als de vraag. Voor auto's met dieselmotoren is juist het aanbod (17,3 procent) veel hoger dan de vraag (7,6 procent).

Overigens spelen volgens De Kok van Pricewise ook andere kosten van elektrische auto's mee bij de afgenomen vraag. "Het verzekeren van een elektrische auto is ook duurder dan een reguliere auto die rijdt op benzine of diesel", zegt hij. "Zo zijn onderdelen van een elektrisch voertuig duurder om te vervangen of te herstellen."

LEES OOK: Je kunt weer €2.950 subsidie aanvragen bij aankoop nieuwe elektrische auto of €2.000 voor elektrische occasion