Soep- en zeepconcern Unilever koos er in 2020 voor om volledig Brits te worden en verhuisde het hoofdkantoor van Rotterdam naar Londen. Maar opvallend genoeg krijgt de multinational een Nederlander als nieuwe CEO. Topman Hein Schumacher van FrieslandCampina wordt de nieuwe CEO van Unilever.

Schumacher vertrekt per 1 mei dit jaar bij zuivelconcern FrieslandCampina. Hij start per 1 juli als CEO van Unilever, na een transitieperiode van één maand. Hij neemt dan de hoogste positie over van vertrekkend topman Alan Jope.

Schumacher is al sinds vorig jaar commissaris bij Unilever. Ook werkte hij jaren terug al in een kleinere rol bij dat bedrijf, om daarna aan de slag te gaan bij onder meer Ahold. Hij begon in 2014 als financieel directeur bij FrieslandCampina en werd er in 2018 bestuursvoorzitter. Die rol zal hij nog tot met met eind april vervullen. Wie hem gaat opvolgen bij het zuivelbedrijf is nog niet bekend.

Voor Schumacher betekent de overstap een flinke promotie. FrieslandCampina heeft een jaaromzet van zo’n 11 miljard euro en opereert in 40 landen, maar Unilever is wel een maatje groter. De eigenaar van merken als Axe, Dove en De Vegetarische Slager haalde in 2021 een omzet van ruim 52 miljard euro, is actief in 190 landen en heeft bijna 150.000 werknemers wereldwijd.

De 51-jarige Schumacher krijgt een vast basissalaris van 1,85 miljoen euro en daarnaast een variabele beloning in de vorm van voorwaardelijk toegekende aandelen.

Afgelopen september kondigde de huidige topman van Unilever, Alan Jope, zijn vertrek aan. Jope liet toen weten met pensioen te gaan, hoewel hij nog niet heel oud is, aangezien Jope dit jaar zestig wordt. De Schot stond sinds begin 2019 aan het roer bij Unilever en maakt slechts één termijn als topman van de multinational vol.

De aankondiging van het vertrek van Jope kwam na een mislukte poging van Unilever om de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK) voor miljarden over te nemen. Dat bedrijf maakt onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta. Het overnameplan kreeg veel kritiek van aandeelhouders.

Unilever stond afgelopen jaar bovendien onder grote druk om met betere resultaten te komen. Volgens sommige critici zou het bedrijf zich beter kunnen opsplitsen door de voedingstak onder te brengen in een apart bedrijf.

LEES OOK: Britse aandeelhouder vindt dat Unilever gewoon winst moet maken met ijsjes en shampoo – en ergert zich aan duurzame ambities