Aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op vrachtschepen in de Rode Zee doen de vrees toenemen dat wereldwijde toeleveringsketens ernstig verstoord kunnen raken.

’s Werelds grootste rederij MSC kondigde afgelopen weekend aan de route via de Rode Zee tot nader order op te schorten vanwege een verhoogd risico op aanvallen.

Ook de Deense scheepvaartgigant Maersk, de Duitse rederij Hapag-Lloyd en de Franse rederij CMA CGM hebben de doorvoer op de Rode Zee opgeschort.

Maandag kondigde ook energieconcern BP geen olietankers meer via de Rode Zee te laten varen vanwege de veiligheidsrisico’s.

Rederijen vrezen dat de door Iran gesteunde Houthi-rebellen uit Jemen hun aanvallen op schepen opvoeren, waarbij vrachtschepen worden aangevallen met drones en raketten.

In de wateren voor de kust van Jemen hebben Amerikaanse en Britse oorlogsschepen en bondgenoten al herhaaldelijk drones en raketten van Houthi-rebellen onderschept die zijn afgevuurd op civiele schepen die richting Israël gingen.

Foto: Foto gemaakt door Houthi-beweging / Getty

Amerikaanse en Britse marineschepen hebben zaterdag vijftien aanvalsdrones van de Houthi's neergeschoten boven de Rode Zee.

Midden-Oostenspecialist Nicholas Brumfield schreef vrijdag in een artikel voor de denktankt Foreign Policy Research Institute dat de Houthi-rebellen "waarschijnlijk niet zullen stoppen en in feite verder kunnen escaleren zolang de Israëlische campagne voortduurt". Bij dat laatste verwees Brumfield naar de strijd tussen Israël en Hams in Gaza.

De Britse minister van Defensie Grant Shapps zei zaterdag in een verklaring over de aanvallen dat ze "een directe bedreiging vormen voor de internationale handel en de maritieme veiligheid in de Rode Zee. Het Verenigd Koninkrijk blijft zich inzetten om deze aanvallen af te slaan om de de vrije doorvoer van wereldwijde handel te beschermen."

Rode Zee cruciale doorvoerroute voor internationale scheepvaart

Foto: Google Maps
Foto: Google Maps

De Rode Zee is een van 's werelds belangrijkste scheepvaartroutes voor olie en gas vanuit de Golfstaten in de Perzische Golf. Het Suez-kanaal is daarbij een prominent knooppunt voor de doorvoer naar de Middellandse Zee richting Europa en de VS.

Ook voor het goederenvervoer vanuit China en andere Aziatische landen naar Europa en het Nabije Oosten is de scheepsroute via de Rode Zee en het Suez-kanaal cruciaal.

Aan de smalle zuidpunt van de Rode zee moeten commerciële schepen door de Straat Bab el-Mandeb en langs de kust van Jemen varen.

De aanhoudende aanvallen van Houthi-rebellen hebben geleid tot de vrees dat transporten van olie, graan en consumptiegoederen weken vertraging kunnen oplopen, terwijl rederijen ook te maken hebben met stijgende verzekeringskosten.

Verzekeringsexpert David Osler van Lloyd's List Intelligence gaf tegenover persbureau AP aan dat de verzekeringskosten voor schepen die door de Rode Zee varen, zijn verdubbeld en dat de duurste schepen honderdduizenden dollars meer per reis zouden kunnen moeten betalen.

LEES OOK: Israël riskeert strategische nederlaag in Gaza, zegt defensieminister VS