Vergeet het gezellige buzzwoord hygge, de trends van dit jaar zijn flygskam (vliegschaamte) en tagskryt (trainbragging oftewel treintrots).

De 16-jarige Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg, die werd gekozen tot Persoon van het jaar 2019 van Time, is grotendeels verantwoordelijk voor de groeiende populariteit van deze Zweedse termen.

Om haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, heeft Thunberg vanaf 2015 niet meer gevlogen, terwijl ze wel verschillende continenten heeft bezocht. Ze kiest daarbij voor groenere reismogelijkheden, zoals de trein en een zeejacht dat mede wordt aangedreven door zonne-energie.

Dit zogeheten ‘Greta-effect‘ heeft reizigers in Zweden en heel Europa geïnspireerd om op te scheppen over hun ecobewuste treinreizen. Zo is de Zweedse Facebook-groep Treinvakanties gegroeid van 3.000 leden in 2017 naar 170.000 leden.

Die hernieuwde belangstelling voor treinreizen heeft op verschillende plekken in Europa geleid tot nieuwe investeringen in het spoor, vooral in nachttreinen. Zweden gaat diensten voor internationale nachttreinen openbaar aanbesteden, de Oostenrijkse spoorwegen steken zo’n 200 miljoen euro in het vernieuwen van slaapwagons en het Italiaanse Trenitalia investeert zo’n 300 miljoen euro aan nieuwe treinen en andere verbeteringen aan het spoor, meldt Bloomberg.

En daarbij gaat het niet om boemeltreintjes.

Luxe reisaanbieders profiteren van de ecovriendelijke beweging

De aandacht voor het milieu zorgt voor een flinke opleving van luxe treinreizen. Zo slaat het in Groot-Brittannië gevestigde reisbureau Original Travel een slaatje uit het ‘trainbragging’-sentiment door voor 2020 nieuwe treinreizen aan te bieden door Italië, andere Europese landen, Canada en Japan, meldt Forbes.

Lees ook op Business Insider

Het Britse Classic Collection zegt tegen TTG Media een luxe treinreis door Spanje aan boord van de Al Andalus toe te voegen aan het aanbod. Links Travel & Tours, een ander Brits reisbureau, heeft op verzoek van klanten complete treinreizen door Japan en China ontwikkeld.

“Steeds meer reizigers verkiezen de trein boven het vliegtuig, maar ze willen wel eerste klas reizen”, schrijft Geoff Whitmore in zijn  reisvoorspellingen voor 2020 voor Forbes. “Dat ze hun ecologische voetafdruk willen verkleinen, betekent niet dat ze de lat op wat voor manier dan ook lager willen leggen.” Whitmore voorspelt voor komend jaar een opmars van luxe treinreizen in Europa en Noord-Amerika.

In 2017 werden er in Japan al drie luxe treindiensten geïntroduceerd: Train Suite Shiki-shima, Twilight Express Mizukaze en de Royal Express, meldt Business Destinations. In datzelfde jaar kwam Belmond met de Andean Explorer die van Cusco naar Arequipa rijdt. En het vernieuwde in 2018 ook zijn iconische Venice Simplon-Orient Express.

Deze ontwikkelingen zijn een duidelijke breuk met het begin van het decennium. “Veel mensen dachten dat deze manier van reizen langzaam zou verdwijnen”, schrijft Elizabeth Matsangou voor Business Destinations. “Het werd gezien als ouderwets, saai en simpelweg te langzaam.”

Treinreizen biedt onthaasting in een steeds snellere wereld

De aantrekkingskracht van goedkope luchtvaartmaatschappijen werd veelal gezien als oorzaak voor de afnemende belangstelling voor treinreizen. Maar met de toenemende drukte op vliegvelden en wegen wordt de trein weer aantrekkelijker. Oprichter Guy Saunders van de luxe treinreismaatschappij Planet Rail zei in 2018 tegen Business Destinations dat zijn klanten het heel prettig vinden niet in de buurt van een vliegveld te hoeven komen.

De voorkeur van vakantiegangers is ook veranderd. In een steeds snellere wereld zoeken reizigers onthaasting. Booking.com voorspelt voor 2020: “Slo-mo is the #FOMO.” Daarmee wil het zeggen dat tijdgeest die wordt gesymboliseerd door de hashtag die staat voor #fearofmissingout aan het verschuiven is naar het genieten van het moment en de reis. Volgens Booking.com wil 62 procent van de vakantieganger dat de reis zelf deel uitmaakt van het vakantiegevoel en is 64 procent geïnteresseerd in luxe treinreizen.

Reizigers zijn ook steeds meer op zoek naar echte betekenisvolle ervaring. Volgens het Global Wellness Summit’s 2018 Trends Report willen reizigers niet alleen authentieke ervaringen, maar ook dat een “dieper emotioneel niveau” wordt aangeboord, schreef Katie Warren eerder voor Business Insider.

Reizen met de trein is een intieme manier om van A naar B te gaan, zegt Saunders. “Het is veel authentieker dan in een vliegtuig springen en dan plotseling in een ander land aan te komen. Je kunt de omgeving langzaam zien veranderen en steeds weer nieuwe landschappen zien”, zei hij tegen Business Destinations.

Lees meer over reizen: