• Een uitgelekt plan van de Duitse flitsbezorger Gorillas geeft inzicht in de strategieën van de startup om winstgevend te worden.
  • Een van de belangrijkste speerpunten is agressieve groei, de bezorgdienst moet namelijk het aantal orders bijna verdubbelen om gezonde marges te maken.
  • Ook wil het bedrijf een serieus alternatief bieden voor de bezorging van boodschappen door grote supermarkten.

Voor consumenten is de flitsbezorging van bedrijven zoals Gorillas een geweldig concept. Binnen tien minuten staat er een bezorger op een elektrische fiets voor je deur met de bestelde boodschappen. Maar experts zetten al langer vraagtekens bij het verdienmodel van deze startups.

Een bedrijf als Gorillas, dat recent in een investeringsronde 240 miljoen euro ophaalde, is volgens kenners erg kapitaalintensief. Gorillas levert de boodschappen namelijk tegen nagenoeg dezelfde prijzen als in de supermarkt en rekent slecht 1,80 euro aan bezorgkosten.

Maar omdat het bedrijf met zogeheten dark stores werkt – minimagazijnen verspreid door de stad – heeft het veel hogere vastgoedkosten dan een gemiddelde bezorgdienst.

Daarbovenop zouden de flitsbezorgers ook nog eens hoge customer acquisition-kosten, het bedrag dat je nodig hebt om een klant binnen te halen, hebben. De vraag is dus: zien de investeerders in Gorillas hun miljoenen ooit nog terug?

Uitgelekt bedrijfsplan van Gorillas geeft inzicht in een winststrategie

Intern wordt er bij Gorillas daarom hard gewerkt aan verschillende strategieën om het bedrijf in slechts maanden al winstgevend te kunnen maken. Dat blijkt uit een uitgelekt bedrijfsplan, Gorillas 2.0, dat in handen is van de Duitse financiële website Capital.de.

Het eerste speerpunt van het plan is om in meerdere markten – de focus ligt op Duitsland en de Verenigde Staten – zo agressief mogelijk te groeien en zo de absolute marktleider te worden. Gorillas moet namelijk de voorkeurs-boodschappenapp van consumenten worden om z’n marges te kunnen verhogen.

Het bedrijf heeft een rekenvoorbeeld aan het plan toegevoegd dat inzicht geeft in de groei die nog nodig is om daadwerkelijk winst te maken:

Bijna alle variabele kosten (de inkoopkosten van producten, de energierekening van de magazijnen, de loonkosten, etc) worden gedekt bij gemiddeld 1100 dagelijkse bestellingen per dark store. Het doorsnee bestelbedrag moet dan 23,80 euro zijn. Daar komen de 1,80 euro bezorgkosten bovenop.

Er blijft in dit scenario een marge van 0,25 euro per bestelling over, de zogeheten dekkingsbijdrage. Dit is nog geen pure winst. Hier moeten ook nog de vaste kosten, zoals de huur van de panden, van betaald worden.

Bij 1800 dagelijkse bestellingen per dark store en een iets hoger orderbedrag zien de cijfers er een stuk gunstiger uit voor Gorillas. Daarmee neemt de marge toe tot 3,59 euro en drukken algemene kosten zoals IT, administratie en marketing de winst minder, aldus het plan.

Maar van die getallen kan Gorillas op dit moment alleen dromen. De meeste dark stores verwerken nu minder dan 1000 bestellingen per dag en het gemiddelde bestelbedrag ligt rond de 20 euro.

Er moet dus nog een hoop gebeuren om Gorillas winstgevend te krijgen. Daarvoor heeft het bedrijf vier strategieën in petto.

Gorillas 2.0: de 4 pijlers

Om een serieus alternatief te zijn voor de traditionele supermarkt wil Gorillas dat zijn klanten zeker 50 procent van hun budget bij de flitsbezorger gaan uitgeven. Het doel is dat vaste klanten tegen het eind van 2021 maandelijks voor 250 euro aan boodschappen bestellen. Op het moment ligt dat bedrag rond de 115 euro per maand.

Om dit voor elkaar te krijgen gaat Gorillas zich op vier pijlers richten:  

1. Groter assortiment: Op dit moment heeft Gorillas, afhankelijk van de locatie, zo’n 1.500 tot 2.700 artikelen in het assortiment. Ter vergelijking: bij een vestiging van Jumbo of Albert Heijn kun je kiezen uit zo’n 20.000 producten. Gorillas gaat daarom het aantal producten uitbreiden. Verder wil het bedrijf eigen huismerken introduceren, waar hogere marges op te pakken zijn, en een online apotheek opzetten.

2. Automatiseren van de magazijnen: Het verzamelen, scannen en verpakken van goederen wordt nu nog door mensen uitgevoerd. Aan al die mankracht kleeft een flink prijskaartje, dus wil Gorillas deze processen optimaliseren met betere software, data-analyses en op de langere termijn zelfs door robots in te zetten.

3. Leveringsradius verkleinen: Ondanks dat Gorillas een flink duit kwijt is aan de huur van al z’n minimagazijnen wil de flitsbezorger de leveringsradius verder verkleinen en meer opslagplaatsen creëren. De bezorgdienst wil per stad minimaal vijf dark stores hebben en mikt daarom op steden met meer dan 250.000 inwoners.

4. Geld verdienen met de app via partnerships, advertenties en zelfs een eigen creditcard: Naast inkomsten uit de bezorging wil Gorillas meer focussen op zijn app. Als het aantal downloads door de groei van het bedrijf toeneemt, kan het bedrijf meer geld verdienen aan gepersonaliseerde reclame. Ook zou het bedrijf de ambitie hebben een eigen creditcard te lanceren.

Om alle doelen uit het plan te kunnen realiseren wil het bedrijf in een nieuwe kapitaalronde zo’n 1 miljard euro ophalen.

Lees meer over flitsbezorger Gorillas: