Als autobezitter wil je natuurlijk het liefst zo min mogelijk betalen aan de pomp. De kans is groot dat jij daarom al weet welk tankstation bij jou in de buurt het goedkoopst is en dat je al je best doet om zo zuinig mogelijk te rijden.

Misschien let je er wel consequent op dat je naar een hogere versnelling schakelt zodra dat kan, om het verbruik van je motor laag te houden. Of je ruimt regelmatig je auto goed op, zodat hij lekker licht blijft en jij daardoor minder vaak hoeft te tanken.

Maar er zijn meer manieren om goedkoop te tanken en om je verbruik laag te houden. Ze zijn misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je écht fanatiek je kosten wil drukken is er een hoop te winnen. Hieronder hebben we 8 tips op een rij gezet om zo goedkoop mogelijk te tanken en zo zuinig mogelijk te rijden.


1. Tank op het rustigste moment van de dag

In Duitsland is het al heel normaal en het fenomeen rukt nu ook in Nederland op: dynamic pricing. Tankstations passen daarbij gedurende de dag hun prijzen aan. Zo kunnen ze de concurrentie te slim af zijn op rustige momenten, of juist meer winst maken op drukke momenten. Ongeveer een op de vijf tankstations bepaalt op dit moment zo z’n prijs en de prijsverschillen kunnen oplopen tot een dubbeltje per liter.

Als je op een rustig moment gaat tanken, ben je dus minder geld kwijt. Voor je portemonnee kun je daarom het beste tussen 3 en 6 uur ‘s ochtends naast de pomp staan. Vind je dat wat te vroeg? In de ochtendspits is het meestal goedkoper dan tijdens de avondspits. Doe er je voordeel mee.


2. Tank als het koud is

Dubbel voordeel als je ‘s ochtends tankt: het is dan kouder, en ook dat heeft (een heel klein beetje) invloed op de prijs van je brandstof. Brandstof zet uit als het warm is en krimpt als het koud is. Met 50 liter koude benzine kun je dus iets verder rijden dan met 50 liter warme benzine. In België zijn tankstations daarom verplicht om brandstof op 15 graden te leveren aan hun klanten. In Nederland niet, en dat betekent dat de temperatuur van de brandstof kan variëren.

Als je op het koudste moment van de dag tankt, vaak ‘s ochtends vroeg, is de brandstof waarschijnlijk een fractie kouder dan later op de dag. Je kan ook het weerbericht in de gaten houden: vriest het vandaag, maar is het morgen 10 graden? Tank dan nu nog even snel. Bij één tankbeurt scheelt het misschien nauwelijks iets, maar als je hier een jaar lang rekening mee houdt, bespaart dat je een hoop geld.

Lees ook op Business Insider


3. Tank vooral niet op maandag

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat tankstations vaak op bepaalde dagen kortingen geven, maar bijna nooit op maandag. Daarom kun je beter niet aan het begin van de week tanken. Wil je wel profiteren van kortingen? Op zaterdag geven de meeste ketens korting, blijkt uit het onderzoek.


4. Tank pas als je tank leeg is

Als je auto lichter is, verbruik je minder brandstof. Maar brandstof zelf heeft ook gewicht. Daarom kun je beter eerst je tank zo ver mogelijk leeg rijden en dan pas tanken, dan je tank al volgooien terwijl hij pas halfleeg is. Als je dat doet, ben je uiteindelijk minder brandstof kwijt aan het vervoeren van brandstof en ben je dus ook goedkoper uit.


5. Parkeer achteruit in

Achteruitrijden kost meer brandstof en een koude motor verbruikt meer brandstof dan een warme motor. Daarom is het handig om achteruit in te parkeren, op zo’n manier dat je in je rijrichting weg kunt rijden. Je hoeft dan aan het begin van je rit niet te keren en dat voorkomt onnodig brandstofverbruik.

Omdat een koude motor meer verbruikt dan een warme motor, is het ook goed om daar rekening mee te houden tijdens je ritjes. Moet je op één dag twee kleine ritjes maken? Probeer die dan te combineren. Dan blijft de motor warm en verbruik je dus minder dan wanneer je de auto tussendoor lang stil zou laten staan.


6. Probeer kleine stukjes rijden in de file te voorkomen

Bij optrekken verbruikt je auto meer brandstof dan bij het rijden met een constante snelheid. Daarom kun je in de file beter wat rustiger rijden zodat je niet de hele tijd op je rem hoeft te trappen, dan de hele tijd optrekken en weer remmen.

En als je dan toch optrekt, kun je dat maar beter rustig doen. Als je snel optrekt, verbruikt je motor namelijk veel meer brandstof dan wanneer je rustig optrekt. Dat komt voor een klein deel doordat de luchtweerstand groter is omdat je gemiddelde snelheid tijdens het optrekken hoger ligt, maar de grootste schuldige ben jij zelf: als je heel snel optrekt, schakel je waarschijnlijk vrij laat naar een hogere versnelling. Daardoor ligt het verbruik hoger.


7. Gebruik grote voertuigen als windbreker

Als je hard rijdt, heb je meer last van de luchtweerstand. Zeker als je ook nog wind tegen hebt, kan dat nogal invloed hebben op het verbruik van je motor. Dat heb je vast weleens gemerkt: als het echt hard waait, kost het je auto meer moeite om 130 km/u te rijden.

Om minder last te hebben van die wind, kun je een groter voertuig als windbreker gebruiken. Dat scheelt een hoop wind tegen en heeft als bijkomend voordeel dat je waarschijnlijk iets langzamer rijdt en daardoor minder brandstof verbruikt – een vrachtwagen rijdt immers vaak trager dan de auto’s op de linkerbaan.

Er zijn meer manieren om de luchtweerstand te verminderen. Het ligt voor de hand dat je dakkoffers en fietsenrekken het beste meteen van je auto kunt halen als je ze niet nodig hebt, maar je hebt ook flink meer luchtweerstand als je je ramen open hebt.


8. Was je auto

Een schone auto is gestroomlijnder dan een vieze auto en verbruikt daardoor iets minder brandstof. Je zou misschien denken dat het om heel kleine verschillen gaat, maar volgens sommige deskundigen verbruikt je auto tot wel 10 procent meer brandstof door viezigheid, al hangt het er daarbij natuurlijk vanaf hoe vies je auto is.

Het Amerikaanse programma Mythbusters heeft dit getest door eerst een stuk te rijden met een schone auto, en vervolgens diezelfde auto vies te maken en weer achter het stuur te kruipen. Schoon lukte het om net iets meer dan 11 kilometer op een liter brandstof te rijden, vies was dat een kilometer minder. Hoe vies de auto precies was, is onduidelijk, en het is natuurlijk ook niet bepaald een wetenschappelijk experiment.

Het kan hoe dan ook geen kwaad om je auto af en toe een wasbeurt te geven. Vogelpoep en insecten kunnen de lak van je auto beschadigen, dus als je die wasbeurt niet met je brandstofbesparing kunt bekostigen, scheelt het je in ieder geval in de toekomst een hoop onderhoudskosten.

Lees meer: