De IJslandse prijsvechter WOW Air staakte donderdag per direct alle activiteiten. Hierdoor zijn honderden passagiers overal ter wereld gestrand. Andere klanten zien hun vakantieplannen in duigen vallen, nu er geen WOW Air-vliegtuigen meer zijn om ze te vervoeren.

Al deze gedupeerde reizigers zien waarschijnlijk hun geld niet meer terug. Terugbetalingen van failliete luchtvaartmaatschappijen zijn zeldzaam, waarschuwen experts.

“Reizigers hoeven niet op hulp van WOW Air te rekenen”, zegt AirHelp CEO Henrik Zillmer. Zijn bedrijf helpt klanten hun geld terug te krijgen als hun vluchten zijn vertraagd of worden geannuleerd. “Dit soort claims staan onderaan de prioriteitenlijst bij faillissementen. De grootste schuldeisers worden als eerste geholpen.”

3 manieren om je geld (misschien) terug te krijgen

Reizigers die getroffen zijn door het faillissement van WOW Air, zullen hun geld moeten proberen terug te krijgen via andere wegen. Want het IJslandse bedrijf zal dit vooralsnog niet terugbetalen, liet het weten.

Er zijn momenteel zelfs geen concurrenten die hun vluchten hebben overgenomen. WOW Air adviseert een nieuwe vlucht te boeken bij een andere maatschappij, die gestrande klanten hopelijk gereduceerde vliegtarieven aanbieden vanwege het faillissement.

Vliegvergelijker Skyscanner adviseert mensen die al een hebben betaald voor WOW Air-vluchten het volgende te doen:

1. Spreek je verzekeraar aan:
Controleer of je een vliegticketgarantie of annuleringsverzekering hebt. Heb je die, dan heb je recht op teruggave van je geld. "Deze twee verzekeringen bieden de grootste kans op het terugkrijgen van je geld", zegt financieel expert Arielle O'Shea van Nerdwallet.

"Reisverzekeringen dekken soms ook faillissementen. Je hebt dan over het algemeen twee maanden de tijd om schriftelijk een claim in te dienen. Vergeet niet om al je betaalbewijzen en andere reisdocumenten, waaronder ook de annuleringsberichten, te overleggen." O'Shea waarschuwt dat dit een tijdrovende procedure kan zijn, maar elke minuut waard als je je geld terug wilt zien.

Dien een claim in bij je creditcardmaatschappij:

Heb je geen annulerings-, of vliegticketverzekering aangeschaft bij je reis? Dan is er nog een andere manier om je geld van een geschrapte WOW Air-vlucht terug te krijgen: bel je creditcardmaatschappij.

Volgens SkyScanner kun je een claim bij Visa of Mastercard indienen vanaf het moment dat je het officiële bericht hebt gekregen dat je vlucht is geannuleerd.

"Bewaar deze mail goed", adviseert de vliegvergelijker, "je hebt dit nodig als bewijs bij het indienen van je claim. Je kunt tot 120 dagen vanaf de oorspronkelijke vluchtdatum je claim indienen, maar stuur het bij voorkeur binnen 90 dagen in."

Bel je touroperator:
Als jouw in het water gevallen reis onderdeel is van een pakketreis, en geboekt is door een touroperater, dan is die laatste wettelijk verplicht tot het regelen van een andere vlucht of een alternatieve reis. Als dat niet lukt dan kun je het geld terugkrijgen voor de complete reis.

SkyScanner benadrukt dat jouw reis echt een 'pakketreis' is en dat dit duidelijk vermeld moet staan op de boekingsdocumenten. Samengestelde reizen - los geboekte tickets en verblijven - worden niet vergoed in het geval van een faillissement zoals dat van WOW Air.

Einde WOW Air zat er aan te komen

WOW Air staakte donderdag de activiteiten nadat onderhandelingen over een mogelijke fusie met concurrent Icelandair en investeringen door Indigo Partners mislukten. Volgens oprichter en CEO Skúli Mogensen was de aanschaf van twintig knalpaarse Airbus A330-300 vliegtuigen de nekslag voor zijn bedrijf.

Vorig jaar al ontsloeg de door financiële problemen geplaagde prijsvechter al 111 werknemers en verkocht het een deel van haar vliegtuigen om te bezuinigen.

Lees meer over vliegreizen: