Premier Mark Rutte is er zelf niet blij mee. “Ik vind het verschrikkelijk als VVD’er”, zei hij woensdag over het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur.

Wanneer de maatregel precies ingaat, is nog niet duidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. Veel vaart zal het waarschijnlijk niet lopen: voordat de maximumsnelheid verlaagd wordt, moeten er eerst nog nieuwe verkeersborden gemaakt worden.

Het verlagen van de maximumsnelheid is nodig. omdat er dan minder stikstofoxiden worden uitgestoten. Daardoor ontstaat er weer ruimte voor onder meer de woningbouw en de aanleg van wegen.

Toch is de maatregel geen wondermiddel. ‘Stikstofhoogleraar’ Jan Willem Erisman zegt tegen de NOS dat het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur ongeveer 0,3 procent van de totale Nederlandse stikstofuitstoot bespaart. “Het is een heel klein effect”, zegt hij. “Het gaat alleen maar om het compenseren van de bouw, om de bouw weer vlot te trekken. Dit geeft net de ruimte die je nodig hebt om de bouw te compenseren.”

Lees meer: Waarom staan er door stikstof 18.000 bouwprojecten op losse schroeven? 4 vragen en antwoorden

Er zijn dus meer maatregelen nodig. Zo wordt de samenstelling van veevoer veranderd om de uitstoot van stikstof door de veehouderij omlaag te brengen en wordt er geïnvesteerd in natuurbescherming en -herstel.

Hoewel die maatregelen uiteindelijk flink wat impact moeten hebben, merk je als burger waarschijnlijk het meest van het verlagen van de maximumsnelheid. Deels zal dat het negatieve effect zijn waar Rutte op doelt: je bent een klein beetje later thuis (soms juist sneller).

Maar voor je portemonnee kunnen de effecten ook positief zijn. Bij een lagere snelheid verbruikt je auto minder brandstof, en dat scheelt geld.

Maar hoeveel geld scheelt het je? We rekenden het uit.

Lagere maximumsnelheid zorgt voor lagere brandstofkosten

Eerst even een kanttekening: het is moeilijk om exact te zeggen hoeveel geld het je scheelt. Dat komt voornamelijk doordat autofabrikanten het verbruik van een auto wel berekenen, maar daarbij niet aangeven wat het verschil in verbruik is tussen 130 kilometer per uur en 100 kilometer per uur.

We kunnen dus alleen een globale schatting geven van hoeveel het je scheelt. Als je het precies wil weten, zul je toch echt zelf even moeten experimenteren en de rekenmachine erbij moeten pakken.

In algemene zin is wel te zeggen dat het je tussen de 25 en 30 procent aan brandstof bespaart om 100 kilometer per uur te rijden in plaats van 130 kilometer per uur.

In de tabel hieronder laten we zien hoeveel geld het je kost om verschillende afstanden af te leggen op de snelweg, bij een snelheid van 100 kilometer per uur en bij een snelheid van 130. We gaan daarbij uit van de laagste besparing: 25 procent.

In de berekening gebruiken we een brandstofprijs van 1,67 euro voor een liter benzine, wat volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de gemiddelde prijs was per 11 november. Het verbruik zetten we even op een fictief getal van 6,5 liter per 100 kilometer bij een snelheid van 130 kilometer per uur. Het is namelijk niet bekend wat auto's gemiddeld gezien verbruiken bij die snelheid.

Te zien is dat bij kleine stukjes over de snelweg de besparing klein is, maar dat het bij grotere afstanden behoorlijk loont om wat langzamer te rijden.

Als je woon-werkafstand groot is, en je veel kilometers rijdt over stukken snelweg waar je nu 130 kilometer per uur mag, ben je dus straks iedere maand flink minder geld kwijt aan de pomp.

Lees meer over de stikstofcrisis: