De Duitse langeafstandsvervoerder FlixBus heeft bij wijze van proef zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van de bus die van Dortmund naar Londen rijdt, via Nederland en België. De panelen wekken energie op voor de elektronica van de bus. Die gebruikt daardoor minder diesel.

Tijdens de eerste proefritten bespaarde de bus 1,7 liter diesel per 100 kilometer, oftewel 10 liter per rit. De bus krijgt een signaal als de zonnepanelen voldoende stroom opwekken. Daarop ontlast de bus het systeem dat de accu oplaadt met behulp van brandstof.

De zonnestroom wordt onder meer gebruikt voor de elektra, USB-poorten en wifi.

FlixBus werkt voor dit project samen met het Britse TRAILAR. Dat bedrijf levert zonnepanelen die licht en dun zijn, zodat de luchtweerstand minimaal is als deze op de bus liggen.

De techniek wordt al gebruikt op vrachtwagens en door bezorgdiensten, maar tot nu toe nog niet op langeafstandsbussen. Als de proef slaagt, wil FlixBus andere bussen en misschien zelfs de hele vloot van zonnepanelen voorzien.

Vorig jaar stopte Flixbus juist met een proef met elektrische bussen. Tussen Frankfurt am Main en Mannheim reed een elektrische aangedreven bus van het vervoersbedrijf, maar die kampte met veel technische problemen. Daarop is het experiment gestaakt. Flixbus richt de aandacht nu op brandstofcellen en op biogasbussen.

Flixbus wil goedkoop alternatief zijn voor reizen tussen grotere steden

Flixbus is in 2013 begonnen met het aanbieden van goedkope busreizen in Duitsland en betrad twee jaar later de Franse markt met bussen met wifi en extra beenruimte. Daarmee wil het busbedrijf een aantrekkelijk alternatief zijn voor reizen met de auto, trein of vliegtuig.

Inmiddels is Flixbus ook volop actief in Nederland met binnenlandse busreizen en ook met directe verbindingen naar grote steden in België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Denemarken en Tsjechië. In totaal heeft Flixbus nu meer dan 2.000 bestemming in 29 verschillende landen.

Op de Europese markt voor goedkope busreizen ondervindt Flixbus inmiddels forse concurrentie van het Franse BlaBlabus, dat sinds 2019 actief is in Nederland en dit jaar ook de Duitse markt wil betreden, de thuismarkt van Flixbus.