Flixbus stopt vanwege aanhoudende technische problemen met de vorig jaar begonnen proef met elektrische bussen tussen Frankfurt en Mannheim. Het was de enige elektrische busverbinding over langere afstand in Duitsland.

De bussen zouden op een volle accu 320 kilometer moeten kunnen rijden, maar in de praktijk staan ze door technische ongemakken regelmatig enkele dagen in de garage. De Duitse busmaatschappij gaat zich volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung nu concentreren op andere milieuvriendelijke mogelijkheden.

De elektrische bus reed vier keer per dag tussen Frankfurt am Main en Mannheim en stopte ook op het vliegveld van Frankfurt en in Heidelberg.

Het bereik van 320 kilometer was meer dan genoeg voor de 115 kilometer lange route en er waren bovendien speciale oplaadplekken gemaakt voor de bussen op het vliegveld van Frankfurt en in Heidelberg. Afhankelijk van het weer werd de bus één of twee keer overdag opgeladen en ’s nachts.

Volgens de lokale krant Mannheimer Morgen was de vraag naar elektrisch busvervoer groot, maar waren de technische problemen een te grote sta-in-de-weg. Flixbus stopt daarom met de elektrisch langeafstandsbussen en richt de aandacht nu op brandstofcellen en op biogasbussen, schrijft de FAZ.

Flixbus wil goedkoop alternatief zijn voor reizen tussen grotere steden

Flixbus is in 2013 begonnen met het aanbieden van goedkope busreizen in Duitsland en betrad twee jaar later de Franse markt met bussen met wifi en extra beenruimte. Daarmee wil het busbedrijf een aantrekkelijk alternatief zijn voor reizen met de auto, trein of vliegtuig.

Inmiddels is Flixbus ook volop actief in Nederland met binnenlandse busreizen en ook met directe verbindingen naar grote steden in België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Denemarken en Tsjechië. In totaal heeft Flixbus nu meer dan 2.000 bestemming in 29 verschillende landen.

Op de Europese markt voor goedkope busreizen ondervindt Flixbus inmiddels forse concurrentie van het Franse BlaBlabus, dat sinds deze zomer actief is in Nederland en volgend jaar ook de Duitse markt wil gaan betreden, de thuismarkt van Flixbus.

LEES OOK: Flixbus en BlaBlaCar strijden om de markt voor goedkope busreizen in Europa – wie groeit uit tot alternatief voor de trein?